Korporace v Česku pomalu následují západní trend, na zavádění inovací si najímají externí firmy
Velké firmy mohou delegovat stále víc svých činností na jiné podniky. Část velkých českých společností začala využívat možnosti přenést na externí firmy i své inovační aktivity. Od roku 2008, kdy se koncept v Česku objevil, proto vzniklo již pět samostatných agentur, jež jsou schopny vytvořit start-up doslova na míru toho kterého klienta. Zatímco ale v případě korporací může snaha o inovace narážet na těžkopádnost velké instituce, nevýhodou start-upů často bývá jejich neozkoušený obchodní model.
Největší z nich je společnost Creative Dock. Ta mezi roky 2014 až 2016 svůj obrat znásobila téměř sedmkrát z patnácti na sto milionů korun.
„Dnes tvoří korporace de facto sto procent našich klientů, stavíme jim start-upy na míru, velké společnosti poskytnou know-how a kapitál, start-up flexibilitu a orientaci na zákazníka,” říká Pavel Zábrodský, zástupce pro vztahy s veřejností společnosti Creative Dock. Ta stojí například za projektem skupiny Home Credit Zonky. Platforma pro zprostředkování půjček nicméně za rok 2016 prodělala přes 60 milionů při necelých desetimilionových tržbách. Start-upy tedy mohou přinést do jisté míry novátorskou službu, obchodní úspěch se ale hned dostavit nemusí.
"V Česku chybějí desítky let vývoje nějakého startupového prostředí, spolupráce v určitém ekosystému," připomněl již dříve pro E15 specifika českého trhu investor Jan Zadák. Inovačním agenturám navíc někdy chybí podrobná znalost v průmyslu, podotýká mluvčí energetické skupiny Innogy Martin Chalupský. "Mnohdy nezvažují omezení vlivů regulace či specifika fungování českého trhu,” dodává Chalupský.
Koncept inovačních agentur vznikl ve Spojených státech a pojí se zejména s americkou agenturou IDEO. Její metodika klade velký důraz na rychlé vytváření prototypů a postupné vylepšování produktů. V Česku se jejím modelem inspirují kromě zmíněné společnosti Creative Dock i Ideasense, 2FRESH, Court of Moravia či Direct People.