Miliardové turné Taylor Swift je v Evropě. Zdražuje hotely, mění lety aerolinek a láká i Američany

Taylor Swift během koncertu v Las Vegas. Americká část The Eras Tour proběhla v loňském roce, letos Swift míří do Evropy

Taylor Swift během koncertu v Las Vegas. Americká část The Eras Tour proběhla v loňském roce, letos Swift míří do Evropy Zdroj: Profimedia

Jiří Špičák

Americká zpěvačka, skladatelka a nejúspěšnější i ekonomicky nejvýkonnější umělkyně současnosti Taylor Swift ve čtvrtek večer odstartuje v Paříži evropskou část své rekordní šňůry The Eras Tour, za kterou jako první hudebnice v historii utržila miliardu dolarů. Dlouho dopředu vyprodaná série osmnácti koncertů v evropských městech ovlivňuje ceny ubytování, lety aerolinek i celkové ekonomické klima v daných místech.

Masivně úspěšné turné má i jedno specifikum: kvůli levnějším vstupenkám bude na evropských koncertech k vidění nebývalé množství fanoušků, kteří za Taylor Swift neváhají přiletět ze Spojených států.

Organizátoři z multifunkčního stadionu Paris La Défense Arena, kde Taylor Swift vystoupí na čtyřech po sobě jdoucích koncertech, očekávají, že pětina všech návštěvníků přiletí z USA. Podle informací agentury AP, která oslovila promotéry, se velké množství amerických fanoušků a fanynek chystá i do Stockholmu, kam se Swift z Paříže přesune. Tam by její vystoupení mělo navštívit až deset tisíc Američanů a Američanek.

Cestovní společnost Expedia má pro tohle chování jednoduché vysvětlení. Tour turistiku, tedy následování oblíbených umělců i na jiné kontinenty, vypozorovala Expedia už u předchozí šňůry Renaissance americké zpěvačky Beyoncé. A důvody – kromě zapáleného fanouškovství – jsou finanční. 

Video placeholder
Trapas Taylor Swift: Ignorace Céline Dion! • Profimedia

Fiasko Ticketmasteru žene Američany do Evropy

Kvůli monopolu firmy Ticketmaster, přes kterou jde až 70 procent prodejů všech vstupenek na koncerty v USA, je pro mnohé Američany jednodušší a často levnější nakoupit vstupenky v Evropě. Tím spíš, že má Ticketmaster za sebou fiasko spojené právě s předprodejem vstupenek na The Eras Tour, během kterého se společnosti i kvůli útoku botů zhroutily servery, tisícům fanoušků zmizely jejich elektronické vstupenky a celá kauza nakonec kvůli netransparentnosti skončila až v americkém Senátu.

Mnoho Američanů, kteří kvůli Ticketmasteru svoje vstupenky nekoupili (a nebyli ochotni utrácet za ně na černém trhu, kde jejich cena místy vystoupala třeba i na astronomických 20 tisíc dolarů), tak vyrazilo do Evropy. „Řekli si, že můžou utratit 1500 dolarů za koncert Taylor Swift v Miami, nebo vzít stejnou částku a koupit si za ni nejenom vstupenku, ale i zpáteční letenku do Evropy a tři noci v hotelu,“ řekla pro AP tisková mluvčí společnosti Expedia Melanie Fish. 

Další destinací, která bude profitovat z přílivu fanoušků Taylor Swift, bude po Paříži Stockholm. Ve Stockholmu se očekává 120 tisíc fanoušků celkem ze 130 zemí světa, kteří zvládli vyprodat všech 40 tisíc hotelových pokojů ve městě a do místní ekonomiky by měli během svého pobytu napumpovat celkem 46 milionů dolarů. Stockholm je jediná zastávka Taylor Swift v celé Skandinávii, na což tamní aerolinky zareagovaly zavedením speciálních letů z Dánska, Finska a z Norska. 

A příležitost vycítili i majitelé klubů a barů, kteří chystají speciální akce pro fanoušky Taylor Swift jako karaoke večery nebo tematické after parties po koncertech. Celkový dopad na stockholmskou ekonomiku je tak výrazný, že se na něj chystá i tamní hospodářská komora. Její hlavní ekonom Carl Bergqvist podle agentury AP považuje koncert Taylor Swift za obrovskou příležitost pro turistický sektor v celém Švédsku. 

Evropské hotely za dvojnásobek

Fenomén, pro který se vžil termín Swiftonomics, se tak přelévá do Evropy. A ekonomická síla fanoušků Taylor Swift se zatím nejzřetelněji projevuje na cenách ubytování. Platforma Airbnb ve čtveřici britských měst, kde Swift v rámci turné zazpívá (tedy Londýn, Liverpool, Edinburgh a Cardiff), zaznamenala v okamžiku oznámení koncertů zvýšení poptávky o 337 procent. 

A podle letošní studie společnosti Lighthouse se ceny ubytování v místech zastávek Taylor Swift mediánově zvyšují o 44 procent. Existují ale místa, kde cena hotelového pokoje vyrostla i o více než 100 procent. „Je to výrazná vzpruha pro místní hotely a dokazuje to, jakou sílu Taylor Swift má,“ píše se ve studii. Tento efekt ale podle ní není univerzální a jsou i místa, kterých se v tomto ohledu vystoupení Taylor Swift nijak významně nedotkne. 

Web Travel+Leisure přesto doporučuje plánovat letní dovolenou s ohledem na kalendář koncertních vystoupení Taylor Swift a některým místům se v určité dny vyhnout. Nejhůře je na tom podle webu Varšava, kde cena ubytování v průměru stoupla o 154 procent. Následuje už zmíněný Stockholm s růstem cen o 119 procent, Liverpool se 116 procenty nebo pro Čechy nejbližší Vídeň, kde jsou hotelové pokoje v době kolem koncertu Swift o 88 procent dražší. Stoupající ceny ubytování se paradoxně netýkají těch největší měst, tedy Paříže a Londýna.