Na palubách letadel ČSA platí dvanáct let starý kurz eura

ČSA

ČSA Zdroj: profimedia

Airbus A319, České aerolinie (ČSA)
Airbus A319, České aerolinie (ČSA)
Airbus A319, České aerolinie (ČSA)
ČSA
ČSA
6
Fotogalerie

Nakupovat na palubách letadel ČSA za koruny je nevýhodné. Pokud cestující zaplatí eury, může ušetřit až stovky korun.

Na palubách letadel ČSA by i čeští klienti měli za občerstvení či doplňkovou nabídku platit eury. Jinak prodělají. České aerolinie totiž uvádějí cenu v eurech, kterou pak přepočítavájí v poměru třicet korun za euro. I ve směnárnách lze koupit euro pod 26 korun.

„Naposledy byl na mezibankovním trhu kurz třicet korun za euro v červenci 2005,“ uvádí Lukáš Kovanda, hlavní ekonom společnosti Cyrrus. Aerolinky se tak s kurzem vrátily o dvanáct let zpět.

Rozdíl mezi přepočtem letecké společnosti a běžným kurzem teď přesahuje čtyři koruny. Při nákupu třetinkové plzně za tři eura, tak klient ČSA zaplatí devadesát korun. Pokud by eura pořídil ve směnárně a pivo v letadle koupil za eura, vyšlo by ho na necelých 78 korun.

Občerstvení ale patří mezi nejlevnější položky z palubní nabídky. V katalogu doplňkového prodeje se objevuje i elektronika, parfémy nebo hodinky. Například Gents Mesh Chronograph značky Aviator nabízejí ČSA za 180 eur nebo 5400 korun. V korunách tak hodinky vycházejí o téměř 750 korun dráž.

„Zákazník si na palubě může vybrat, zda naši službu využije – čímž cenu akceptuje – v jaké měně bude platit a zda zaplatí hotově nebo platební kartou,“ uvádí mluvčí ČSA Daniel Šabík. Doplňuje, že přes tři čtvrtiny zákazníků jsou cizinci, kteří platí bezhotovostně eury. „Je to na cestujících, zda si zboží koupí za nevýhodný kurz,“ dodává Kovanda.

Aerolinky zdůvodňují vysoký kurz i rychlostí odbavení a podmínkami dodavatele. „Ceny v obou měnách stanovuje dodavatel na delší období, tedy minimálně na sezonu,“ uvádí Šabík a dodává: „Zaokrouhlují se na celé částky, tedy pěti nebo desetikoruny, abychom minimalizovali manipulaci s mincemi, prodej urychlili a náš palubní personál byl i během krátkého letu schopen bez zbytečného zdržování obsloužit všechny zákazníky na palubě bez ohledu na to, jakou měnou a jakým způsobem platí.“

Podobně si však s kurzem „hrají“ i některé směnárny zejména v centru Prahy, banky či obchodní řetězce. A nejen v Česku. „S nevýhodným kurzem amerického dolaru vůči kanadskému jsem se setkal v půjčovně aut na kanadském letišti,“ popisuje Kovanda.

Podle Šabíka aerolinky připravují na začátek roku řadu novinek. „Jejich součástí bude i katalog palubního prodeje s novým ceníkem, ve kterém bude zohledněn aktuální kurz české koruny vůči euru. Zaokrouhlování cen se nám nicméně v provozu osvědčilo, budeme je dál využívat,“ uvádí.