Spotřebitelský barometr německého sdružení GfK, který předpovídá spotřebitelskou náladu pro příští měsíc, vzrostl na 6,8 bodu z červnové úrovně 6,5 bodu. Důvody pro tento optimismus jsou jasné. „Zatímco mnoho zemí eurozóny dál hlásí růst nezaměstnanosti, v Německu jako jediné zemi v Evropě je bez práce výrazně méně nezaměstnaných než před krizí roku 2007,“ řekl analytik GfK Rolf Bürkl. Navíc si němečtí zaměstnanci v letošním roce zajistili nárůst mezd v průměru o 6,6 procenta.
Němci jsou proto připraveni utrácet a jejich ochota k velkým nákupům zůstává na vysoké úrovni. „Spoření v současné době z důvodu velmi nízké úrokové sazby není příliš atraktivní,“ řekl Bürkl. Lidé jsou proto podle něj ochotnější nakupovat i zboží trvalé hodnoty. To je patrné například i na trhu nemovitostí, kde k nákupům nahrávají výhodné podmínky hypoték. Silný trh práce totiž dává Němcům potřebnou jistotu plánování.
Náladu německých spotřebitelů nezhatily ani obří povodně, které zemi v uplynulých dnech zasáhly. Jako jeden z důvodů však analytici uvádějí je, že v době kdy se průzkum konal ještě nebyly známé konkrétní škody. Podle Bürkla zkušenosti z povodní z roku 2002 hovoří o tom, že lidé kterým povodně poškodily záplavy utratí peníze z pojistek za nákupy nového vybavení , což může být další impulz pro posílení spotřeby. Německý optimismus se může pozitivně projevit i v České republice, protože na německé poptávce je enormně závislý tuzemský export.
Index důvěry posiluje i v USA
V lepším světle již vidí ekonomickou situaci i Američané. Index jejich spotřebitelské důvěry se podle organizace Conference Board v červnu znovu výrazně zvýšil na 81,4 bodu a dostal se nejvýš od ledna 2008. Silný růst trvá už od letošního března. Američané jsou optimističtější i ohledně budoucího vývoje trhu práce a očekávají, že jim porostou platy. „Z americké ekonomiky jsme dostali sérii dobrých až velmi dobrých čísel. Od objednávek zboží dlouhodobé spotřeby přes data z realitního trhu po spotřebitelskou důvěru,“ uvedl Tomáš Vlk z Patria Online.