Boj o chipsy nabere obrátky, Pepsi chystá v Česku expanzi

Výroba chipsů Lays

Výroba chipsů Lays Zdroj: CC BY 2.0: andresssa Flickr

Češi za poslední rok utratili za slané pochutiny v čele s chipsy 3,3 miliardy korun. Meziročně ale trh podle údajů agentury Nielsen stagnuje a ve srovnání s některými dalšími zeměmi v čele s Británií je jejich spotřeba průměrná. Přesto – anebo právě proto – tuzemská pobočka nadnárodního kolosu PepsiCo zvažuje, že svou expanzi v Česku zaměří právě směrem na slané snacky, případně zdravou výživu.

Ačkoliv má mnoho lidí PepsiCo zafixovanou jako hlavní světovou konkurenci Coca-Coly, polovina jejích tržeb ve světě pochází právě ze slaných pochutin. V Česku je tento podíl ovšem výrazně nižší. „Mateřská firma vlastní množství značek, které ještě v Česku neprodáváme, hlavně ve snackách. Když to budeme schopni uchopit a bude to mít na tomto trhu smysl, tak je zde opravdu mnoho možností, které firma zatím nevyužívá,“ říká v rozhovoru pro deník E15 generální ředitel české pobočky firmy Josef Neumann (rozhovor čtěte ve středečním vydání deníku E15 - pozn.red.).

V Česku je z portfolia PepsiCo k dostání pouze značka chipsů Lay´s, jejichž podíl na trhu – jemuž vévodí Bohemia Chips – se blíží čtvrtině. Naopak v regálech obchodů chybí například značka Quaker, která má významnou pozici v USA nebo Británii.

Čeští konzumenti bramborových lupínků a dalších slaných pochutin za ně ročně utratí 3,3 miliardy korun.

Důvodem k další expanzi PepsiCo je mimo jiné i to, že mateřská společnost má na lokálních trzích na poli nápojů a slaných snacků většinou pozici číslo jedna, případně je dvojkou. Česko je anomálie – například na trhu s kolovými nápoji je kvůli znovuzrozené Kofole až třetí. Před třemi lety dokonce zvažovala svůj byznys v Česku prodat a odejít.

Nakonec ale dala Česku druhou šanci a začala mohutně investovat – za poslední dva roky se jedná o částku v řádech desítek milionů. Investice se vyplácí, protože podle údajů PepsiCo za poslední dva roky narostl zájem o její chipsy dvojnásobně. Tržby za celkové prodeje bramborových lupínků na českém trhu pak stouply o dvě procenta, prodaný objem dokonce o čtyři.

ChipsyChipsy | Zdroj: E15

O zostřujícím se boji na poli slaných pochutin svědčí i výsledky tuzemské jedničky, společnosti Intersnack vyrábějící Bohemia Chips.
I přes loňský růst tržeb o šest procent na 1,43 miliardy a nárůst prodaného množství o 13 procent na více než 17 tisíc tun firmě klesl čistý zisk téměř o polovinu na devětatřicet milionů korun. To je nejméně od roku 2009. Tuzemská PepsiCo zatím výsledky za loňský rok nezveřejnila.

Vyhodili ho s přírodními chipsy z hypermarketu. Teď Tretter’s dobývají Evropu