Stále více lidí Čechů se přestává řídit heslem "hlavně hodně jídla za málo peněz" a hledí na kvalitu. Podobně začínají přistupovat k nákupu krmiva pro své domácí mazlíčky. „Zvětšuje se počet majitelů psů a koček, kteří se zaměřují i na kvalitu stravy pro své domácí mazlíčky,“ říká Martin Pučálka, provozovatel maloobchodní sítě Amarago, jejíž roční obrat se pohybuje v desítkách milionů.
Společnost Pučálka vyrábí svá krmiva v britské továrně. Nemáte obavy z brexitu?
V Británii vyrábíme krmivo Marp a dění kolem Brexitu intenzivně sleduji. Jak to bude s vývozem krmiv po vystoupení království z EU zatím nikdo neví, ale my jsme již část výroby přesunuli do Belgie.
Jak velká je vaše produkce v Británii?
Objem výroby v Británii představuje zhruba tisíc tun krmiva ročně a k tomu pamlsky. Do našich pražských skladů přijíždí jeden kamion naplněný třiatřiceti paletami týdně.
Proč vlastně krmiva vyrábíte v zahraničí?
Naše produkty v Česku nikdo nedokáže vytvořit. Na rozdíl od konkurence, která dělá krmiva ze sušeného masa, nebo moučky, my pracujeme s čerstvým masem.
Kolik korun majitelé za krmivo pro své mazlíky utrácejí?
Podle našich analýz se to měsíčně pohybuje mezi 800 a 1500 korunami. Lidé samozřejmě hledí na cenu, ale máme i klienty, kteří to vůbec neřeší a kupují to nejdražší. Třeba buvolí konzervy, nebo hovězí Angus. Navíc máme i krmiva pro psy s chronickým střevním, nebo žaludečním onemocněním. Například k nám jezdí chovatelka, jejíž pes na základě odborných veterinárních vyšetření nemůže jíst nic jiného, než maso z kance s bramborem. Tak si vždy koupí 300 konzerv na půl roku a zaplatí patnáct tisíc, ale to je naprostý extrém.
Jsou na trhu s krmivy patrné nějaké nové trendy?
Trh se za posledních pět let hodně změnil. Postupně totiž došlo k masivnímu přesunu nákupů krmiv na internet a tradiční obchody chřadnou.
Využíváte tedy při prodeji velké e-shopy, nebo si obchody přes internet zajišťujete sami?
Z hlavních hráčů v internetovém obchodě má krmiva pro domácí zvířata v nabídce pouze Mall.cz, je to totiž logisticky náročné. My máme přes tisíc metrů čtverečních vlastního skladu a dodáváme do 150 internetových i kamenných obchodů. Navíc provozujeme i vlastní kamennou prodejnu.