Bývalý manažer Škody zachraňuje legendární českou autodráhu

Legenda. Autodráhu z Trhových Svinů obdivovala mládež už v roce 1971

Legenda. Autodráhu z Trhových Svinů obdivovala mládež už v roce 1971 Zdroj: CTK

Je to podobná hračkářská legenda jako stavebnice Merkur, igráček nebo beruška na klíček. Autodráha z jihočeských Trhových Svinů, která se v průběhu času prodávala pod označením Europa Cup, Ites, Gonio, autodráha 90 nebo Faro, rozdělovala generace kluků za socialismu na dvě skupiny. Ti šťastnější ji měli a ti druzí si k nim chodili zajezdit.

Stejně jako zmíněné ikony dětských pokojů i autodráha v porevolučním kvasu málem zmizela. Zatímco Merkur, igráček a spol. se už několik let těší z nového života, drama autodráhy právě vrcholí. A šťastný konec není jistý.

Poslední nadějí je zřejmě bývalý šéf dnešní plzeňské Škody Transportation Roman Lesný, který stroje na výrobu sady koupil letos na podzim v konkurzu. „Pokud by někdo chtěl začít vyrábět autodráhy a pořídil si celý nový soubor desítek jednoúčelových forem a jednoúčelových strojů, nestačilo by mu 20 milionů korun. Prodám-li celý existující výrobní soubor do šrotu, utržím maximálně 50 tisíc korun. Takže reálná cena je něco mezi tím,“ tají výši své investice Lesný.

Ze soukromých rukou až ke konkurzu

Po roce 1990 uvadající a podinvestovanou výrobu s přestávkami držel českobudějovický podnik Gama, aby ji jako nerentabilní nejprve pronajal a posléze prodal plzeňské firmě Model-Faro autodráhových nadšenců Ivana a Romana Kyselových. Ti se proslavili v devadesátých letech například výrobou padesátisícové série autodráhové Škody Favorit.

Unikátní výrobní stroje získali do vlastnictví v roce 2005 a produkci přestěhovali do Plzně. Jenže nadšení nestačilo, přišla krize a přesně před rokem firma skončila s čtyřiadvacetimilionovým dluhem v konkurzu a ukončila činnost. Konkurz se chýlí k závěru až dnes. Největší hrozbou bylo sešrotování léta budované technologie.

Nadšenec pro elektromobilitu Lesný koupil soubor na poslední chvíli a zařadil jej pod svou konzultačně-investiční firmu Aligier. Výroba jediné české autodráhy by tak měla pokračovat. „Nyní je nutno najít takový model podnikání, kde i takto investičně náročný byznys bude schopen operovat na nevelkém a nerostoucím trhu. Obnovit trh s retro produktem, jako je autodráha, stojí na lidech, kteří jsou ochotni pro něj dát téměř vše a dělají to s hlubokým zájmem a úctou. Proto do resuscitace původní československé autodráhy plně zapojuji jak bývalé majitele, tak i ostatní zájemce a příznivce,“ řekl E15 Lesný.

Do budoucna nevylučuje vyčlenění výroby autodráh Faro do samostatné firmy a zapojení dalších investorů. Sází na to, že řada lidí od třicátníků výše má stále doma autodráhovou sadu, kterou lze i dnes doplňovat a vylepšovat. Zahraniční konkurenci firma vzdoruje i modely českých aut.