Podle předsedy představenstva a generálního ředitele Philip Morris ČR Andráse Tövisiho zůstaly konsolidované tržby stejně jako domácí odbyt v Česku a na Slovensku během celého roku 2013 pod tlakem. „To bylo zapříčiněno celou řadou důvodů, včetně celkového poklesu trhu, pokračujícího přechodu spotřebitelů k cigaretám v levném cenovém segmentu a k jemně řezanému tabáku s nižším daňovým zatížením i zvýšeným výskytem nelegálních tabákových produktů na obou trzích,“ uvedl Tövisi.
Objem domácího odbytu klesl o sedm procent na osm miliard kusů cigaret, na Slovensku o 2,3 procenta na 3,6 miliardy. Vývoz se snížil o 4,9 procenta na 18,4 miliardy kusů cigaret.
Pokles tržeb souvisí hlavně s nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v ČR a na Slovensku a nižším objemem vývozů jiným společnostem ve skupině. Při vyloučení vlivu měnového kurzu se konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH meziročně snížily o 3,4 procenta. Provozní zisk v porovnání s předchozím rokem klesl o 8,5 procenta na 2,8 miliardy Kč, zisk před zdaněním o 8,7 procenta rovněž na 2,8 miliardy korun.
V tuzemsku se tržby bez spotřební daně a DPH meziročně snížily o 5,3 procenta na 5,1 miliardy korun. Svůj vliv mělo mimo jiné zvýšení spotřební daně a DPH, jež se promítlo do prodejních cen. Celkový trh cigaret v Česku klesl v roce 2013 v porovnání s předchozím rokem o 3,3 procenta na 19,8 miliardy kusů cigaret. Tržní podíl Philip Morris ČR se podle průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic snížil o 2,1 procentního bodu na 48,6 procenta, především v důsledku pokračujícího poklesu tržního podílu místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značek Chesterfield, L&M a Philip Morris.
Vývoj akcií Philip Morris na pražské burze:
Akcie Philip Morris |
Tržby Philip Morris Slovakia bez spotřební daně a DPH vzrostly v porovnání s předchozím rokem o 4,8 procenta na 86,2 milionu eur (zhruba 2,4 miliardy korun). Celkový trh cigaret na Slovensku meziročně klesl o 3,9 procenta na 6,9 miliardy kusů cigaret. Tržní podíl Philip Morris Slovakia se na slovenském trhu zvýšil o 0,8 procentního bodu na 51,7 procenta. Toto zvýšení bylo zejména podpořeno nárůstem podílu značek L&M, Philip Morris a Marlboro a bylo částečně eliminováno poklesem tržního podílu u místních značek a značky Red & White.
Philip Morris ČR je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v Česku, kde zaměstnává přibližně 1100 lidí. S akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze.