Češi na Černý pátek rekordně utráceli

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
5
Fotogalerie

Letošní slevová akce Černý pátek se obchodníkům vydařila – lidé v obchodech nechali podle Asociace pro elektronickou komerci 4,2 miliardy korun, meziročně o devatenáct procent více.

Tuzemští zákazníci během pátečního slevového dne utratili zhruba dvojnásobek toho, co v předvánočním období připadá na běžný den. „Během pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až tři sta procent oproti běžným útratám,“ informoval šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Celkem tak podle asociace lidé utratili 4,2 miliardy korun.

Globální poskytovatel on-line plateb PayU uvedl, že objem transakcí v Česku během pátku vzrostl oproti loňskému Black Friday o osmdesát procent. Velké prodeje evidovali největší tuzemští obchodníci s elektronikou Alza.cz a společnost CZC.cz. Zvyšující se popularita Černého pátku je přiměla protáhnout slevové akce i na několik dní.

„Za týden se prodalo zboží v hodnotě výrazně přesahující miliardu korun,“ uvedla mluvčí firmy Alza.cz Patricie Šedivá. „Oproti rekordnímu loňskému roku se letos za celou dobu trvání slev Black Friday tržby zvýšily o devět procent a v případě transakcí byl nárůst více než třetinový. Oproti loňsku se podařilo na e-shop přivést o pětinu více návštěvníků,“ uvedl marketingový ředitel CZC.cz Milan Duda.

Skupina Mall během víkendu Black Friday utržila přes půl miliardy korun. „Největší zájem o nakupování měli lidé v pátek 23. listopadu, jen web Mall.cz navštívilo více než 160 tisíc zákazníků,“ sdělil marketingový ředitel Mall Group Tomáš Punar.

První vrchol sezony zažívají balíkoví přepravci. Společnost GLS očekává, že nárůst počtu rozvozů po skončení Black Friday vzroste oproti běžnému stavu až o sto procent.

Analytici dlouhodobě upozorňují, že během Black Friday se prodejci často snaží klamat zákazníky slevami z uměle zvýšených cen. „Obávám se, že to někdo zkusil použít i letos,“ domnívá se prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Poškození zákazníci by se podle něj měli obracet na Českou obchodní inspekci a v případě nákupu na zahraničním e-shopu na Evropské spotřebitelské centrum. „Je důležité, aby na klamavé praktiky upozorňovala jak Česká obchodní inspekce, tak spotřebitelské organizace a obchodníci a aby za podobné klamání padaly přísné tresty,“ doplnil.

Týž názor zastává i hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda. „Za porušení zákona o ochraně spotřebitele může Česká obchodní inspekce uložit pokutu až do výše pěti milionů korun,“ konstatoval.

Black Friday v USA překonal očekávání
Zákazníci ve Spojených státech utratili za zboží během pátečních slev rekordních 6,22 miliardy dolarů v on-line nákupech, meziročně téměř o 24 procent více. Rekordní částku zaznamenal segment chytrých telefonů, za které Američané utratili přes dvě miliardy dolarů. Uvedla to analytická společnost Adobe Analytics, která sledovala objem transakcí u většiny velkých amerických prodejců včetně společností Walmart či Amazon.