Čeští obchodníci se teprve učí, jak na Black Friday. V zahraničí jsou slevy vyšší | E15.cz

Čeští obchodníci se teprve učí, jak na Black Friday. V zahraničí jsou slevy vyšší

Čeští obchodníci se teprve učí, jak na Black Friday. V zahraničí jsou slevy vyšší
Černý pátek
• 
ZDROJ: Profimedia

Kamila Ondráčková

Letos se v Česku Black Friday rozmohl ve velkém. Kdo nedal slevu, jako by nebyl. Čeští obchodníci se však teprve učí s touto novinkou pracovat.

Black Friday, období na konci listopadu, jež je zasvěceno velkým slevám. U nás jde stále o novou zálěžitost a výše slev tak nedosahuje takových hodnot jako v USA. Přesto během tohoto období zaznamenávají obchodníci i o polovinu vyšší tržby, podobný nárůst zmiňují i nákupní centra v případě počtu návštěvníků.

„Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce,“ uvedl ředitel nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jan Borůvka. Podle obchodního ředitele společnosti CZC.cz Tomáše Pilského je pojetí Black Friday na obou trzích nesrovnatelné. „Ve Spojených státech se jedná o mnohem výraznější událost v roce. V Česku se každým rokem přidává více jednotlivých maloobchodů i nákupních center, takže i u nás stále roste, ale zatím ani zdaleka nedosahuje takových rozměrů jako v USA,“ doplnil.

Pro obchodníky je Black Friday vlastně začátkem hlavní sezony předvánočních nákupů. Ovšem zatímco na americkém trhu jsou slevy pro obchodníka často až na hranici únosnosti a zboží je možné koupit za setinu původní ceny, v Česku jsou slevové akce v průměru nižší.

„V tuzemském prostředí se fenomén Black Friday vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží. Nelze očekávat, že by se situace v následujících letech měla změnit,“ řekl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský. I vzhledem k tomu, že Češi patří podle četných průzkumů mezi největší celoroční vyhledávače promočních akcí v Evropě, soustředí se během Black Friday spíše na výraznější slevy. Podle ředitele Galerie Vaňkovka jsou tak pro spotřebitele atraktivní slevy od 15 procent výše.

Dlouhý Černý pátek funguje, Češi utrácí miliardy

Nárůst tržeb i návštěvníků 

Tržby obchodníkům během Black Friday výrazně rostou, běžně se přitom pátek řadí mezi výsledkově slabší dny v týdnu. „Black Friday je u nás stále oblíbenější, což potvrzují i loňské tržby, které byly o 30 procent vyšší než v předchozím roce. Oproti klasickým týdnům čekáme nárůst tržeb o 50 procent,“ sdělila Iva Pavlousková, mluvčí společnosti HP Tronic provozující síť prodejen Datart či Euronics. Rostoucí oblibu této nákupní horečky potvrzuje i projektový manažer Alza.cz Jaroslav Kotápiš.

Výrazné slevy se projevují i na rostoucím počtu nakupujících, který kulminuje s blížícími se vánočními svátky, v případě Black Friday je však jejich počet umocněn také kampaněmi napříč maloobchody. „V průměru v tento den zaznamenáváme dvojnásobek počtu návštěvníků, což se promítá samozřejmě i v nárůstu tržeb,“ řekl Jan Borůvka. Podobně to vnímají i některé módní značky.

Klienti Air Bank a tzv. Černý pátek: 25 milionů „padlo“ jen za elektroniku

„Ve srovnání s víkendem ve stejném období předpokládáme nárůst obratu o 80 procent,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Blažek Antonín Wierer. Výrazný větší zájem registrují i e-shopy. „Je to vidět hlavně na návštěvnosti, která je v daný termín více než dvojnásobná oproti jiným dnům sezóny. Co se týče tržeb, na Black Friday jsou několikanásobně vyšší, než je průměr e-shopu,“ doplnňuje Tomáš Pilský z CZC.cz.

 

Autor: Kamila Ondráčková
 

Mzdová kalkulačka

Články odjinud