Češi ztrácejí zájem o nákup malých automobilů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kia

Ještě před třemi lety byl podíl nově koupených a poprvé registrovaných malých osobních aut a vozidel třídy mini téměř poloviční a dosáhl na celkovém počtu prvních prodejů a registrací v Česku 47,7 procenta. Jejich podíl ale stále klesá a v letošním prvním pololetí činil již jen necelých 28 procent.

Důvodem je tuhý cenový boj prodejců osobních aut. Lidé tak dnes kupují auta nižší střední třídy za stejnou cenu jako před pár lety právě ta malá či mini. Vyplývá to ze statistik a vyjádření zástupců Svazu dovozců automobilů. „Lidé jezdí ve větších autech a platí za ně peníze, které dříve platili za auta nižších tříd. Ceny automobilů jsou v Česku řádově o jednu třídu níže než ve zbytku Evropy,“ uvedl ředitel zastoupení značky Kia Vít Pěkný.

Psychologickou hranicí, u které se lidé rozhodnou pro koupi auta, je tak zřejmě cena těsně pod 200 tisíc. Před pěti lety se za tuto cenu inzerovanou prodejci daly koupit vozy Fiat Panda, Kia Picanto či auta z kolínské TPCA. Dnes jsou to větší modely, jako například Kia Ceed, Hyundai i20 nebo Ford Fiesta.

Registrace nových osobních aut v Česku za měsícRegistrace nových osobních aut v Česku za měsíc | SDA

Právě podíl vozidel nižší střední třídy na registracích od letošního ledna do června stoupl ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o více než dva procentní body na 19,97 procenta. „Procentní složení tříd se vyrovnává s trhem ve vyspělých zemích,“ podotkl tajemník SDA Pavel Tunkl.

Celkově prodeje a registrace nových osobních aut za první pololetí klesly meziročně o 0,8 procenta na 88 284 kusů. Výrazný byl meziroční pokles v červnu (o 13 procent). Důvodem je, že loni v červnu končila lhůta, ve které mohly firmy při koupi auta využít zkráceného, dvouletého odpisu tohoto vozidla. Loňské červnové statistiky registrací tak byly nejvyšší za dlouhá léta, po které je SDA vede.

Za letošní první pololetí naopak stoupl dovoz ojetých aut, a to o 2,8 procenta na 65 tisíc. Loňský konec lhůty pro možnost zkrácených odpisů přitom podle SDA způsobil i to, že opět stoupl podíl dovezených ojetin starších deseti let o osm procentních bodů na téměř čtěte třetinu.