Cestovky: Rozmáhá se „reklamační turistika“, módou je psychická újma

„Nejčastěji zákazníci reklamují úroveň stravy nabízené v rámci all inclusive pobytů. Problémy turisté hlásí často i v případě ubytování, jedná se například o nedostatečné či staré vybavení pokojů a nevyhovující úklid,“ uvedl marketingový ředitel Invia.cz Michal Tůma.
Výjimkou podle něj nejsou ani stížnosti na stav pláže, kvalitu moře nebo služby delegáta. Turisté reklamují i přítomnost hmyzu na pokoji, výskyt chaluh ve vodě či nevhodné chování místních obyvatel.
„Skoro by se dalo říci, že se rozmáhá jakási reklamační turistika,“ dodal marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný. Podle něj si někteří turisté dovolenou ani nemohou užít, protože se od prvního dne zajímají místo o moře a památky o kapající kohoutky v hotelu.
Loni se podíl reklamací a stížností pohyboval kolem půl procenta z objemu prodaných zájezdů, letos tento podíl stoupl na 0,8 procenta.
Odškodnění za zkaženou dovolenou
„V letošním roce dochází ke zvyšování agrese klientů cestovních kanceláří. Narůstá počet reklamací a navíc čím dál více zákazníků si nárokuje odškodnění za 'zkaženou dovolenou a psychickou újmu'. Přitom tuto újmu ve většině případů nejsou schopni podložit důkazy,“ uvedla tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková.
Podíl oprávněných reklamací, kdy je klientům přiznán nárok na odškodnění, podle ní činí zhruba desetinu z přijatých stížností. Jde většinou o pochybení hotelu.
Kolik dovolených si letos Češi dopřáli, není zatím známo. Loni dovolené omezili na 11,26 milionu, což bylo meziročně o čtyři procenta méně. Počet pobytů v zahraničí se snížil také o čtyři procenta na 4,193 milionu. Podíl zájezdů organizovaných cestovními kancelářemi vzrostl na 52 procent.