Chudší časy luxusních obchodů nekončí. Kvůli válce chybějí hlavně ruské a čínské peněženky

V Pařížské ulici budou zahraniční turisté chybět i nadále. Nevrátí se Rusové a dál chybí i turisté z Asie.

V Pařížské ulici budou zahraniční turisté chybět i nadále. Nevrátí se Rusové a dál chybí i turisté z Asie. Zdroj: E15 Michael Tomeš

V Pařížské ulici budou zahraniční turisté chybět i nadále. Nevrátí se Rusové a dál chybí i turisté z Asie.
Pařížská ulice v době pandemie
V Pařížské ulici budou zahraniční turisté chybět i nadále. Nevrátí se Rusové a dál chybí i turisté z Asie.
V Pařížské ulici budou zahraniční turisté chybět i nadále. Nevrátí se Rusové a dál chybí i turisté z Asie.
Mnoho obchodů s luxusním zbožím v Karlových Varech muselo zavřít.
9
Fotogalerie

Pomalu utichající pandemická doba, jejíž konec butiky se značkovým zbožím nedočkavě vyhlížely, slibovala návrat turistů i tržeb. Na bohaté zákazníky ze zahraničí si ale budou muset počkat. Kvůli válce na Ukrajině se nevrátí ruští turisté, kteří patří dlouhodobě mezi ty nejvíce utrácející. Do pokladen prémiových obchodů nepřispějí ani zákazníci z Číny či Koreje. Ti jsou stále omezení covidovými restrikcemi.  

„Jde především o omezení cestování ze strany asijských států. Několik kroků ale musí udělat také česká vláda, zejména otevřít Česko turistům ze třetích zemí. To by znamenalo především zrušit povinné testy, respektovat očkování jinými vakcínami nebo tento požadavek úplně zrušit,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza a poukazuje také na to, že stále chybí řada leteckých spojení z Asie.

V Evropě to s cestovními omezeními vypadá již výrazně příznivěji. Tentokrát ale ruské turisty do Česka nepustí sankce vyvolané ruskou invazí na Ukrajinu. Právě ti jsou ale pro značkové butiky významnou klientelou. „Rusové tvořili před pandemií řádově desítky procent podílu tržeb,“ říká ředitel společnosti Global Blue Jiří Macas, která turistům ze zemí mimo Evropskou unii zprostředkovává vracení DPH.

Přitom ještě v lednu to s návratem Rusů vypadalo pozitivně. Po dvouletém propadu, kdy se jich v Praze pohybovalo o pětadevadesát procent méně, došlo v lednu podle čísel Českého statistického úřadu k podstatnému nárůstu. „Právě v době leden–únor přijížděli Rusové do Prahy a vůbec do České republiky nejvíce,“ řekl prezident Asociace a hotelů a restaurací České republiky Václav Stárek. Vpád ruských vojsk na území jejich souseda ale opět Rusy z české metropole vymazal.

Zato Západoevropané si už cestu do české metropole opět našli. Jejich ochota v Česku nakupovat luxusní zboží ale není tak velká. „Značkové zboží je v západní Evropě levnější než v Praze. Zejména u nejdražších značek oblečení a doplňků jsou ceny často o patnáct až dvacet procent vyšší,“ srovnává Prouza a dodává, že ruskou a asijskou klientelu nedokážou počtem či ochotou utrácet nahradit ani jiné národnosti.

Video placeholde
Nejdražší obrazy vydražené v Česku • Videohub

Vyhlídky nejsou podle Prouzy pozitivní ani na dobu po konci války. „I pokud Putin ukončí svou válečnou agresi, bude Rusko výrazně chudší, a Rusové proto budou méně cestovat a utrácet,“ predikuje Prouza. „Alespoň částečně by je mohli nahradit turisté z Blízkého východu a Perského zálivu,“ dodává.

Luxusní obchody se nyní musejí spolehnout převážně pouze na české zákazníky. „V covidovém období došlo k odlivu všech zahraničních zákazníků a obraty nyní z 95 procent tvoří lokální klienti,“ komentuje současné složení zákazníků majitelka společnosti Carrolinum Tamara Kotvalová, která provozuje v pražské Pařížské ulici čtyři butiky s luxusními hodinářskými značkami.

Na lokální klientelu chce Kotvalová cílit i v budoucnu. Společnost Carollinum i proto spustila na konci února svůj e-shop s vybranými značkami hodinek. Kamenné obchody ale podle slov majitelky zůstávají klíčové.

K hromadnějšímu uzavírání obchodů nicméně podle oslovených odborníků nedojde. „Obchody vlastněné přímo mateřskou společností jako třeba Louis Vuitton to zvládnou, ale možná některé franšízy provozované lokálním majitelem začnou mít problémy,“ říká Jiří Macas z Global Blue.

Nepřítomnost ruských turistů nepociťuje pouze česká metropole, silně dopadá také na lázeňská města v čele s Karlovými Vary. Tam značkové butiky podél promenády hlásají kolosální slevy na celý sortiment. Řada z nich dokonce zavřela a prostory zůstaly prázdné.