Dav fanoušků očekával na frankfurtském knižním veletrhu příchod své hvězdy, Arnolda Schwarzeneggera. Akční hrdina se tentokrát představil jako spisovatel, který propaguje své paměti - Total Recall. Slavný Terminátor na veletrhu překvapil i tím, že ho doprovázela policejní ochranka v neprůstřelných vestách. K žádným dramatickým událostem však nedošlo.
Tak velký zájem čtenářů překvapil i nakladatelství Hoffmann a Campe, které memoáry stárnoucího kulturisty a bývalého guvernéra Kalifornie vydalo. Vydavatelé již nyní očekávají, že se knihy celostvětově prodají statisíce výtisků.
Že hvězdou prestižního veletrhu není žádný spisovatel či básník, ale filmová hvězda hodně vypovídá o směřování knižního průmyslu. Právě tváře a jména televizních celebrit přinášejí vydavatstvím velké zisky, ač mají jejich výtvory s literaturou pramálo společného.
S knihami je to v současnosti jako na akciovém trhu. Vydavatelství spekulují jakým směrem se zaměřit, věnují tomu velké úsilí a nakonec vesměs přijdou o peníze. Někdy mají štěstí, ale sázka na jistotu neexistuje. Vydavatelé uvádějí, že devět z deseti knih si zákazník koupí naprosto spontáně, jen pro to, že ho něčím zaujme.
Knihkupci proto využívají poznatků o psychologických nákupních rozhodnutích zákazníků a podle toho navrhují své obchody. „Knihy, které jsou v módě, musíme umístit hned u vchodu. Jinak zákazník si myslí, že nejsme dobře zásobení,“ říká berlínská knihkupkyně Daniela Brezingová. Té vadí, že zákazníci berou jako zásadní údaj o kvalitě knihy její prodejnost. „Když se kniha hodně prodává, ještě to přece nemusí znamenat, že je kvalitní,“ říká Brezingová.
Proto před časem otevřela on-line obchod, který trvá na velmi odlišném přístupu: zákazníci vyplní na webové stránce www.einfacherlesen.de dotazník o čtenářských preferencích. Na tomto základě, obchodník vybere knihy pro každého konkrétního zákazníka, a pak pošle poštou.
„Většina lidí neví, co si chcete přečíst. Proto popadnou masově čtený brak a mnoho literárních pokladů jim unikne,“ říká Brezingová.