Hobbymarkety znovu nabírají dech a chtějí expandovat

hobbymarket

hobbymarket Zdroj: profimedia.cz

Hobbymarketové řetězce po období stagnace, kterou zapříčinila hospodářská krize, nabírají postupně dech k další expanzi. V posledních několika letech sice v Česku jen pozvolna zvyšovaly počet nově otevřených prodejen, v následujícím období by ale hobbymarketů mělo přibývat rychlejším tempem. Některé firmy zaměřené na tento sortiment přitom chtějí peníze na expanzi získat i pomocí emise nových akcií.

Zatímco ještě v letech 2008 a 2009 bylo v Česku každoročně otevřeno šest nových hobbymarketů, tak v roce 2010 se jejich síť rozšířila pouze o tři a loni do listopadu o čtyři nové prodejny. Na konci loňského listopadu tak na tuzemském trhu podle údajů společnosti Incoma GfK fungovalo 126 hobbymarketů. Tržby pěti největších hobbymarketových řetězců ale předloni navzdory otevření nových prodejen kvůli krizi stagnovaly na úrovni 27,6 miliardy korun. V roce 2009 se jejich tržby po několika růstových letech meziročně dokonce snížily o 2,2 miliardy korun.

Hospodářská krize totiž změnila nákupní chování zákazníků prodejen s potřebami pro kutily a zahrádkáře. „Podíl českých domácností, které tvrdí, že krize ovlivnila jejich chování při nákupu hobby sortimentu, se od roku 2009 více než zdvojnásobil,“ poznamenal Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK. Zatímco v roce 2009 změnu nákupního chování připustilo 32 procent domácností, tak loni jich bylo už 70 procent.

Počet prodejen v roce 2008 Počet prodejen v roce 2011 (listopad)
Mountfield 52 55
OBI ČR 27 32
Baumax ČR 23 24
Hornbach Baumarkt CS 6 8
Bauhaus 5 7
CELKEM 113 126

Lidé nyní při nákupu hobby sortimentu například více hledí na cenu. „Cenový faktor nabral po roce 2008 velmi výrazně na významu napříč všemi sortimentními kategoriemi a dohnal tak celkově význam kvality, která byla do krizových let pro českého spotřebitele hobby sortimentu určujícím hlediskem,“ upozornil Cabal.

Mountfield plánuje vstup na burzu

Nicméně další expanzi připravuje například společnost Mountfield, která i kvůli rozšiřování prodejní sítě plánuje na začátku příštího roku vstoupit na pražskou burzu. Mountfield má nyní v Česku 55 prodejních center a na Slovensku jich provozuje 17.

„Celkově počítáme až s desetiprocentním navýšením počtu prodejen v Česku a na Slovensku oproti stávajícím 72 centrům,“ uvedla výkonná ředitelka společnosti Mountfield Jana Moravová.

Nové prodejny chce otevřít také společnosti OBI, která v Česku aktuálně provozuje 33 hobbymarketů. „Expanzi do dalších regionů plánujeme. Naší strategií je budovat širokou prodejní síť a stavbou marketů v menších městech do 50 tisíc obyvatel se snažíme být co nejblíže naším zákazníkům,“ uvedl ředitel prodeje společnosti OBI Radan Bukva. Počet plánovaných prodejen ale nezveřejnil.

Uchytit se chce i nováček na trhu Avex Baumarkt

Expanzi už delší dobu připravuje i společnost Avex Baumarkt, která v roce 2009 ve Valašském Meziříčí otevřela svůj první hobbymarket a postupně chce v Česku vybudovat síť 25 až 30 prodejen.

„Plánována je výstavba dalších marketů v menších a středně velkých městech v Česku,“ uvedlo vedení Avex Baumarkt. Obliba hobbymarketů v ČR roste a pravidelně v nich nakupuje už více než polovina českých kutilů a zahrádkářů. Například v roce 2005 jim podle průzkumu společností Incoma GfK dávalo přednost 57 procent zákazníků. V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent.