Elektronická evidence tržeb (EET) funguje od prosince loňského roku, povinnost zasílat údaje o tržbách na servery Finanční správy a vydávat zákazníkům účtenky padla jako první na ubytovací a stravovací služby. Od března má povinnost evidovat maloobchod a velkoobchod, další vlna možná přijde od března 2018, záleží jak dopadnou říjnové volby. Některé restaurace si ale z EET problém nedělají.
Možná to znáte – někde účtenku nedostanete vůbec, jinde ano, někde se zeptají, zda ji chcete. Najdou se ale i tací, kteří si s EET hlavu nelámou a nebo tací, kteří se pohybují takříkajíc na hraně zákona. Ale to nechceme soudit, od toho tady je Finanční a Celní správa.
Vše o EET čtěte zde
Jedním z triků jak teoreticky EET obejít je vydávání tzv. předúčtů. Chcete platit, číšník přijde s předúčtem, vy zaplatíte a on si pro konečný účet „jen“ zaběhne k pokladně. Pokud se vzdálíte, nemusí tržbu zaevidovat, pokud si počkáte, účet se všemi zákonnými náležitostmi přinese...
Jinde zase můžete účtenku se všemi náležitostmi dostat ihned, jen vám možná může vrtat hlavou, jak je možné, že v hospodě, kam chodí půl města, nejsou plátci DPH?
Vše o EET čtěte zde
Napadnout vás může třeba to, že majitelé si účelově založí několik s.r.o. na virtuálních adresách (tzv. office house) v Praze a jakmile se tržby blíží k jednomu milionu, což je hranice pro plátcovství DPH ze zákona, začnou evidovat pod jiným DIČ.
V takovém případě by se subjekt vyhnul placení daně z přidané hodnoty. Sazba přitom pro pohostinství od prosince 2016 klesla, na jídlo a nealko se nyní vztahuje snížená 15procentní sazba, pivo a další alkoholické nápoje spadají do základní 21procentí sazby.