Zahraniční online sázkové a kasinové firmy od začátku roku podle odhadů zástupců trhu výrazně omezily reklamu v tuzemských médiích. Vedou je k tomu hlavně dvě věci. Nové zákony o hazardu považují prezentaci subjektů bez české národní licence za nelegální. Zároveň zahraniční firmy, které o licenci žádají, nechtějí stát „provokovat“ a působit si komplikace při jejím získání.
Reklamní trh tak přišel ze strany zahraničních online sázkovek a kasin řádově o desítky milionů korun.
„V současné době se reklama zahraničních sázkových kanceláří objevuje velmi zřídka, na některých serverech v podstatě vymizela,“ říká šéf Asociace provozovatelů kurzového sázení sdružující největší tuzemské firmy v oboru Marek Herman.
Profesní sdružení přitom monitoruje reklamní aktivity zahraniční konkurence bez české licence již několik let a i díky jeho aktivitě bylo do února zablokováno nebo odstraněno více než tisíc reklam.
„Situace se výrazně zlepšila a reklama začala mizet po přijetí zákona v srpnu loňského, který reklamu nelegálních firem zakazoval,“ podotkl Herman. Odhady, o jakou částku se v reklamním prostoru jedná, jsou ale podle něj velmi ošidné, protože žádné oficiální údaje neexistují. Nelegální firmy totiž v Česku žádné údaje nevykazovaly. „Podle našeho odhadu ale mohlo jít o řády desítek miliónů korun ročně,“ podotkl.
Dozor nad reklamou ze stran nelegálních firem má celní správa. I ona registruje úbytek pochybení. "V prvních dvou měsících roku 2017 zjistily celní úřady obecně podezření z porušení zákona o regulaci reklamy ve dvou případech, oproti patnácti případům z prvních dvou měsíců loňského roku," uvedla mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková.
Výrazně menší reklamní aktivitu zaznamenali i největší tuzemské firmy v oboru. „Před koncem loňského roku jsme při vyjednáváních s médii cítili určitý tlak na mediální prostor, který podle všeho plynul z inzertních aktivit takzvaných nelegálů.
Projevoval se například mírně obtížnějším vyjednáváním exkluzivních pozic, diferenciace v inzertním prostoru se domlouvala složitěji,“ uvedl mluvčí tuzemské jedničky Tipsport Václav Sochor. „Ten tlak ale letos polevil a podle našich informací řada ze zahraničních sázkových serverů zarezervovaný inzertní prostor stáhla,“ dodal.