Nejvíce celkový vývoj tržeb ovlivnily internetové obchody a zásilkové služby, jejichž prodej stoupl o 36,4 procenta a byl nejvyšší v posledních čtyřech letech. Tržby obchodníků rostly ve všech sledovaných sortimentních skupinách s výjimkou prodeje pohonných hmot a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Obchodníci utržili více i za potraviny.
V meziměsíčním srovnání byly listopadové tržby po očištění o sezonní vlivy vyšší o 3,6 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 7,8 procenta.
Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy)Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy |
Analytici: Spotřební chování ovlivnily intervence ČNB
Listopadové výsledky maloobchodu poutaly hodně pozornosti analytiků. Měly totiž ukázat, do jaké míry mohlo být spotřební chování domácností ovlivněno intervencemi České národní banky. Potvrzuje to například Pavel Sobíšek z UniCredit Bank. „Skutečně, při meziročním růstu tržeb o 6,1 procenta zažili obchodníci nejlepší měsíc od ledna 2011. Kupující tedy vyrazili ve větším množství do obchodů či více zadávali své nákupy přes internet. Zájem se nejvíce soustředil na osobní automobily a elektroniku, tedy výrobky, u nichž se předpokládá citelný a poměrně rychlý dopad oslabení koruny do cen,“ uvedl Sobíšek.
„Teprve následující měsíce ukážou, do jaké míry se záměry kupujících řídily jednorázovou panikou a do jaké míry byl listopad součástí trvalejšího obratu spotřebitelské nálady,“ dodal Sobíšek.