Intervence ČNB zabraly. Obchodníkům rostly tržby nejvíce od ledna 2011

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Tržby obchodníků loni v listopadu meziročně stouply o 6,1 procenta, nejvíce od ledna 2011. Růstu tržeb pomohly zejména internetové obchody, zásilkové služby, prodej aut a nepotravinářského zboží. Informoval o tom dnes Český statistický úřad. V říjnu tržby meziročně klesly o 0,6 procenta.

Nejvíce celkový vývoj tržeb ovlivnily internetové obchody a zásilkové služby, jejichž prodej stoupl o 36,4 procenta a byl nejvyšší v posledních čtyřech letech. Tržby obchodníků rostly ve všech sledovaných sortimentních skupinách s výjimkou prodeje pohonných hmot a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží. Obchodníci utržili více i za potraviny.

V meziměsíčním srovnání byly listopadové tržby po očištění o sezonní vlivy vyšší o 3,6 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 7,8 procenta.

Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy)Tržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexyTržby v maloobchodě bez pohonných hmot (bazické indexy | CSU

Analytici: Spotřební chování ovlivnily intervence ČNB

Listopadové výsledky maloobchodu poutaly hodně pozornosti analytiků. Měly totiž ukázat, do jaké míry mohlo být spotřební chování domácností ovlivněno intervencemi České národní banky. Potvrzuje to například Pavel Sobíšek z UniCredit Bank. „Skutečně, při meziročním růstu tržeb o 6,1 procenta zažili obchodníci nejlepší měsíc od ledna 2011. Kupující tedy vyrazili ve větším množství do obchodů či více zadávali své nákupy přes internet. Zájem se nejvíce soustředil na osobní automobily a elektroniku, tedy výrobky, u nichž se předpokládá citelný a poměrně rychlý dopad oslabení koruny do cen,“ uvedl Sobíšek.

„Teprve následující měsíce ukážou, do jaké míry se záměry kupujících řídily jednorázovou panikou a do jaké míry byl listopad součástí trvalejšího obratu spotřebitelské nálady,“ dodal Sobíšek.