Kaufland lepil české vlaječky na zahraniční zboží, zaplatí pokutu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Největší obchodní řetězec v Česku z hlediska tržeb Kaufland u ostravského soudu neuspěl ve sporu o označování výrobků českými vlajkami. Je tak dalším, který dostal trest za klamání spotřebitele. Pokutu ve výši 600 tisíc korun musel již dříve zaplatit Penny Market, který neodstranil z části svých obchodů visačky s českou vlajkou u zahraničních výrobků.

Kaufland dostal pokutu ve výši čtyři sta tisíc korun od zemědělské a potravinářské inspekce za nápisy Čerstvé z ČR ve spojení s vlajkami, které se před třemi roky objevily v hypermarketu v Českém Těšíně.

Podle inspekce šlo ze strany Kauflandu o zneužití trendu v chování českých zákazníků, kteří začali preferovat tuzemské potraviny. Inspekce svoje tvrzení doložila průzkumem veřejného mínění od ministerstva zemědělství.

Kaufland se ale bránil u soudu. V žalobě právní zástupci firmy uvedli, že nešlo o záměrné klamání. Údaje o tom, odkud potraviny pocházejí, byly uvedeny na přepravkách, nesprávně byly umístěny pouze informační cedule.

Inspekce vyhodnotila, že ze strany Kauflandu šlo o zneužití trendu v chování českých zákazníků, kteří začali preferovat tuzemské potraviny

„Je zarážející, že inspekce opírá svůj názor o preferencích českých výrobků o odpovědi pouhých tisíc účastníků průzkumu,“ uvedli zástupci Kauflandu v žalobě.

Senát Krajského soudu v Ostravě vedený soudkyní Monikou Javorovou ale pravomocně rozhodl, že ze strany Kauflandu nešlo o nedbalost. Soudci potvrdili, že inspekce mohla využít průzkum veřejného mínění. A nápisy zákazníky podle soudců skutečně mátly.

„Vlajky i cedulky s označením Čerstvé z ČR byly proti pouhým štítkům na přepravkách zcela dominantní,“ rozhodl soud. Kaufland se už proti rozhodnutí soudu neodvolal.

Podle plánů ministerstva zemědělství může být za český výrobek označena potravina, ve které je 75 procent domácích surovin.