Letošní Black Friday byl méně úspěšný, než ten předchozí. I tak byly tržby vysoké

Black Friday v nákupním centru Palladium

Black Friday v nákupním centru Palladium Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Black Friday v nákupním centru Palladium
Black Friday v nákupním centru Palladium
Black Friday v nákupním centru Palladium
Prázdné restaurace v nákupním centru Palladium
Black Friday v nákupním centru Palladium
24
Fotogalerie

Obrat e-shopů na slevovou akci Black Friday, která letos připadla na pátek 26. listopadu, byl podle nákupního rádce Heureka.cz o zhruba 12 procent nižší oproti loňsku, ale asi o 30 procent vyšší ve srovnání s předpandemickým rokem 2019. V letošním roce se zatím jednalo o nejsilnější nákupní den. Mezi nejprodávanější zboží patřily notebooky, mobilní telefony a dále třeba investiční zlato. Vyplývá to z dat portálu Heureka.cz.

Pro internetové prodejce byl loňský rok podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Jana Mayera rekordní. V době konání akce Black Friday neboli černého pátku musela být většina obchodů kvůli šíření nákazy koronaviru zavřená. Lidé tak nákupy přesunuli na internet, letos měli možnost nakupovat i fyzicky v kamenných obchodech. Experti ze společnosti vshosting~ a Shopsys jako další důvod meziročně horších výsledků e-shopů uvádějí vysokou míru inflace, v důsledku které Češi začali šetřit.

E-shopy na portálu Heureka.cz v pátek při letošní akci Black Friday nabízely podle Mayera 430 tisíc produktů s přibližně desetiprocentní slevou oproti běžné ceně na internetu. Taková výše slevy odpovídá podle dat Heureky standardu, mírně se zvýšil počet zlevněných produktů.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Většina internetových prodejců spustila slevové akce s předstihem. Například Alza.cz zahájila Black Friday 10. listopadu, slevy nabízela do neděle. "Loni naše prodeje v meziročním srovnání rostly o desítky procent, letos i vzhledem právě k vysoké loňské bázi není nárůst tak dramatický, avšak vlna vánočních nákupů se u nás zvedá již od října. Očekáváme, že podobně jako v předchozích letech poroste až do poloviny prosince, kdy obvykle kulminuje," uvedla mluvčí e-shopu Daniela Chovancová. Zákazníci podle ní jen za pátek a sobotu na Alze nakoupili zboží za zhruba 600 milionů korun, což znamenalo meziroční nárůst obratu o přibližně pětinu. Nejprodávanějšími výrobky byly podle Chovancové stavebnice Lego, knihy, mobilní telefony, ale třeba i elektrické zubní kartáčky nebo parfémy.

Akce Black Friday je podle odborníků v tuzemsku spojená se zahájením předvánočních nákupů. Asociace pro elektronickou komerci předpovídá, že by Češi letos za dárky v e-shopech mohli utratit nejméně 77 miliard korun, tedy o 11 miliard korun více než loni.