Malá kina zažívají renesanci, díky digitalizaci je přebírají mladí

Kino, ilustrační foto

Kino, ilustrační foto Zdroj: CTK

Digitalizace sálů za stovky milionů korun, možnost podílet se na premiérách kasovních trháků a nástup mladší generace kinařů. To jsou hlavní důvody růstu loňských tržeb tuzemských malých kin na nejvyšší úroveň za 14 let.

Tržby kin s jedním či dvěma sály loni dosáhly podle Unie filmových distributorů 427 milionů korun. Nárůst o 12 procent proti předloňsku souvisí i s vyšším počtem diváků, kterých loni kina mimo sítě multiplexů přivítala 4,12 milionu, nejvíce od roku 2009. Předpovídaná smrt malých kin ve prospěch multiplexů se tak nekoná. Podle lidí z branže by měl navíc trend započatý před třemi lety pokračovat.

„V České republice je téměř dokončena digitalizace kin. Díky dotacím Fondu kinematografie se tak do tohoto procesu mohla zapojit i kina v městech okolo pěti tisíc obyvatel,“ říká šéf Asociace provozovatelů kin Ondřej Šír. Nástup digitální technologie podle něj do promítacích kabin přilákal i mladší generaci lidí, kteří se o menší kina starají.

„Také starostové pochopili, že po hladových devadesátých letech, kdy se do kin takřka neinvestovalo, se nyní vyplatí dát peníze také do samotných budov,“ dodává. Podle něj ale pomohly i další dotační programy, snížení energetické náročnosti budov a často také vstřícný přístup krajů.

Všechna kina loni navštívilo 13 milionů diváků, nejvíce za čtyři roky.

„Digitalizace zrychlila přístup jednosálových kin ke kopiím největších hitů po premiéře – a tím jim zajišťuje lepší návštěvnost,“ říká Ivo Andrle z distribuční společnosti Aerofilms provozující pražská kina Aero a Světozor a úzce spolupracující s pražským Bio Oko, královéhradeckým Centralem a brněnskou Scalou.

Andrle si pochvaluje fakt, že mladší generace kinařů umí využívat média a sociální sítě a rozšiřují tak počet lidí, které mohou kina oslovit. „Díky digitalizaci vzrostla nejen nabídka filmů, ale i alternativního programu. Kina mohou být ve svém programování kreativnější a pružněji se přizpůsobovat poptávkám jednotlivých cílových skupin,“ dodává.

Trend růstu tržeb i návštěvnosti by mohl podle Šíra i Andrleho pokračovat. Zároveň ale neočekávají, že nárůst lidí v malých kinech ubere multiplexům – ty ostatně loni rostly jak v návštěvnosti, tak v tržbách.

Tržby malých kinTržby malých kin|E15

Šéf CinemArtu Jeníček: Kina letos utrží nejvíce v historii