Malé obchody s potravinami mizí z českých ulic. Třetinu vlastní Vietnamci

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Miroslav Chaloupka, Mlada fronta

Obchodní dům My
První zákazníci v novém obchodním domě Máj, který byl 21. dubna 1975 slavnostně otevřen na Národní třídě v Praze.
Obchodní dům Máj se v roce 2009 přejmenoval na My.
První zákazníci v novém obchodním domě Máj, který byl 21. dubna 1975 slavnostně otevřen na Národní třídě v Praze.
Primátor hl. města Prahy Zdeněk Zuska zahájil 21. dubna 1975 provoz nového obchodního domu Máj na Národní třídě.
7
Fotogalerie
V Česku je celkem 15 294 obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, od roku 2013 jejich počet klesl o čtyři procenta. Nejvíc ubylo malých prodejen. Snížil se i počet supermarketů, za poslední tři roky o 28. Naopak přibylo 19 hypermarketů. Vyplynulo to z posledního průzkumu společnosti Nielsen. V pondělí 6. června to bude 25 let od otevření prvního supermarketu v Československu - Many v Jihlavě.

Jen během loňska v České republice ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních. Celkový počet malých a středních obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím tak meziročně klesl o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a otevřely se čtyři nové hypermarkety s prodejní plochou větší než 2500 metrů čtverečných.

Podle průzkumu Nielsen se celkový počet prodejen moderního trhu, to znamená supermarketů (včetně diskontů) a hypermarketů, proti loňsku významně nezměnil. Vývoj ovlivnila zejména akvizice Intersparu řetězcem Ahold, která vedla k uzavření několika prodejen. Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 80 procent celkového obratu sítě obchodů s potravinami a obchodů se smíšeným zbožím. Jde o nejvyšší podíl v rámci střední Evropy.

I loni pokračoval trend zavírání nejmenších obchodů s prodejní plochou pod 50 metrů čtverečných, které pro celkový obrat nehrají významnou roli. Celkově jich Nielsen eviduje 6619, o 350 méně než loni. Každý třetí takový obchod je vlastněný obchodníky vietnamského původu.

Naopak v rámci tradičního trhu loni přibylo 75 obchodů s prodejní plochou mezi 50 a 400 metrů čtverečných, jejichž růst do značné míry kompenzuje pokles nejmenších prodejen. Celková významnost tradičního trhu z hlediska obratu tak zůstala proti loňskému roku zachována, uvádí průzkum.

Celkem za posledních 20 let se v Česku zavřelo téměř šest tisíc malých prodejen a samoobsluh, což je třetina jejich původního počtu. Na letošní konferenci Sámoška to uvedl analytik Maroš Staruch ze společnosti Nielsen. Malé prodejny neodolaly tlaku zahraničních obchodních řetězců, jejichž podíl na tuzemském trhu naopak díky dravé expanzi prudce vzrostl.

Roste i počet on-line supermarketů, neboť stále více lidí si nákup nechává dovézt až domů. Loni Češi utratili podle odhadů v e-shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun. Letos by se obrat mohl zvýšit na čtyři miliardy korun. Nejdéle na on-line trhu působí Potraviny on-line obchodního řetězce Tesco. Dále například Rohlik.cz, Kolonial.cz, Kosik.cz, Nakupdomu.com, Myfoodmarket.cz, Potravinydomu.cz či NakupteSi.cz. Na on-line trh se chystá vstoupit i diskontní řetězec Lidl.

Jedničkou na českém trhu je obchodní řetězec Kaufland s tržbami 55,2 miliardy korun. V první desítce jsou dále Ahold, Tesco, Lidl, Penny Market, Makro, COOP, Geco, Globus a Billa. Maloobchodní tržby bez prodejů aut loni dosáhly v České republice 985 miliard korun.

Supermarkety Albert vydělávají, Ahold v Česku ztrojnásobil provozní zisk