Nemáme marže 90 procent, ohradili se obchodníci, podle nichž potravináři matou veřejnost

Supermarket

Supermarket Zdroj: Tomas Novak/Euro

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) se ostře ohradil proti průzkumu, který zveřejnila Potravinářská komora ČR. Podle toho si obchodníci přirážejí do koncových cen oproti cenám od dodavatelů 80 až 90 procent. SOCR ale říká, že průzkum je zavádějící.

Potravináři sbírali data od dodavatelů pěti v tuzemsku působících řetězců. Konkrétní účastníci průzkumu ale nebyli jmenováni z obavy před postihem ze strany řetězců.

Svaz obchodu ale průzkum zpochybňuje. „Vůbec není jasné, o jaké výrobky se konkrétně jedná, jaké mléko či sýr komora vlastně vybrala, kteří výrobci svá data poskytli a na jaké období se průzkum vztahuje," ohradila se prezidentka SOCR Marta Nováková s tím, že průzkum měl dezinformovat veřejnost a poškodit obchodníky.

Obchodníci proto provedli u některých potravin vlastní rozklad ceny a přirážek. „Výsledky obou průzkumů se pochopitelně diametrálně liší. Například u litru blíže neurčeného mléka uvádí komora přirážku téměř 58 procent, podle nás je to ale u polotučného mléka necelých sedm procent,“ ilustruje Nováková. Podobně například na měkký tvaroh je podle obchodníků přirážka 38 procent, podle potravinářů naopak víc než 97 procent.

Potravinářská komora vidí diskuzi o maržích jako zásah do černého. „Máloco vyvolává takové vášnivé diskuze a reakce ze strany obchodníků jako zmínka o výši obchodních přirážek. Důvod je nasnadě, nikdo si rád nenechává sahat na svoje prebendy, zvláště když mu tak dlouho pěkně fungovaly," reagoval prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman. Řetězce podle něj argumentují průměrnou cenou, nikoliv cenou bez započtení akčních slev.