Newyorský autosalon se vrátil do minulosti

Mazda MX-5

Mazda MX-5 Zdroj: Autorevue

Přehlídce v New Yorku vévodily rozměrné SUV a obří limuzíny, vrátily se velké motory. Není čemu se divit, když Američané platí za litr benzinu jedenáct korun.

V Američanech se opět probudil hlad po velkých autech. Podle společnosti JATA se například zdvojnásobil odbyt prostorného Dodge Grand Caravanu. Newyorská automobilová přehlídka nový trend jen potvrdila. Byl tu ohromný Lincoln Continental, vedle trůnil velký sedan Kia Cadenza, novinka v segmentu, který se poslední roky jen scvrkával.

O kus dále stála nová generace Nissanu Armada. Opulentní SUV připomíná malý autobus. A do trendu zapadlo i britské Mini, které se předvedlo v „maxi“ provedení. Samozřejmě nechyběly ani „muscle cars“ – třeba Chevrolet Camaro ZL1 o výkonu 640 koní.

I s Trumpovo kritikou

Do chodu autosalonu zasáhl i Donald Trump. Ford se stal jeho terčem už loni v červnu. Opakovaně mu vyčítal, že hodlá americké dělníky okrást o práci, protože brzy otevře nový závod v Mexiku. Podle deníku The Wall Street Journal chystá Ford výstavbu závodu v mexickém San Luis Potosí s roční produkcí 350 tisíc aut. Investice bude ve výši 1,5 miliardy dolarů.

V New Yorku na to zareagoval šéf automobilky Mark Fields. Několikrát zopakoval, že Ford je globální společnost.
Bude vždy investovat tak, aby zůstal konkurenceschopný. Od roku 2011 investoval v USA 10 miliard dolarů a zaměstnal více než 25 tisíc lidí. „Během příštích čtyř let pak plánujeme investovat v zemi další čtyři miliardy dolarů.“

Rychle se blíží nástup technologických společností Apple, Google a dalších do automobilového odvětví. Tradiční výrobci se toho obávají stále víc. V New Yorku se ale ukázalo, že ne všichni. Šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn velký respekt necítí: „Firmy jako Apple, který v současnosti vyvíjí samořiditelné auto, se nebudou chtít pouštět do produkce aut. Ziskový potenciál je malý. Společnosti ze Silicon Valley upřednostní možnost stát se dodavateli řešení s vysokou přidanou hodnotou.“