Pivo táhne: tuzemské pivovary ročně navštíví statisíce lidí, zájem stoupá

ilustrační foto, návštěvnické centrum, Staropramen,

ilustrační foto, návštěvnické centrum, Staropramen, Zdroj: Staropramen

Češi se desítky let honosí prvním místem ve spotřebě piva na hlavu a rok a mnozí se pokládají za odborníky. Svůj vztah k pivu dokládají ale nejen spotřebou, ale i zájmem o to, jak se pivo vyrábí. Návštěvnická centra největších pivovarských skupin v Česku - do kterých firmy investovaly i desítky milionů korun - tak loni přilákala několik set tisíc lidí, což v mnohých případech znamená meziroční nárůst.

Největšímu zájmu se těší díky čtyřem pivovarům tuzemská jednička Plzeňský Prazdroj lákající návštěvníky nejen do hlavní centra v západočeské metropoli, ale i do toho velkopopovického ve středních Čechách. „Návštěvnost na našich plzeňských trasách loni vzrostla v porovnání s rokem 2014 v průměru o 26 procent.

Celkem navštívilo trasy Plzeňského Prazdroje (do poloviny prosince 2015, pozn. red.) a doprovodné akce více než 716 tisíc lidí,“ uvedla manažerka rozvoje cestovního ruchu Plzeňského Prazdroje Jindřiška Eliášková. Plzni ale pomohlo i to, že loni byla vybrána do programu EU Evropské hlavní město kultury, jehož součástí byly desítky dalších kulturních akcí.

Největší část návštěvníků pocházela přirozeně z České republiky, ale zájem stoupal i ze zahraničí. „Největší nárůst ze zahraničních turistů jsme zaznamenali u turistů z Německa. Nárůst návštěvníků na našich trasách v Plzni se pozitivně projevil i v dárkových prodejnách, které rovněž zaznamenaly nárůst nakupujících,“ dodala Eliášková.

ilustrační foto, návštěvnické centrum, Staropramen,ilustrační foto, návštěvnické centrum, Staropramen, | Staropramennávštěvnické centrum, Staropramen

Velkou investici do návštěvnického centra ve smíchovském sídle hlavního pivovaru i vedení firmy udělala před pěti lety tuzemská dvojka Pivovary Staropramen. Interaktivní expozice a další související věci tehdy pivovar stál tři desítky milionů korun. Zájemcům je i díky tomu k dispozici pivovarská škola nebo hudební klub.

„Díky všem těmto aktivitám pivovar každoročně navštíví přes 150 tisíc návštěvníků, kteří projdou uvedenými prostory pivovaru. Dlouhodobě je toto číslo rostoucí, každý rok v řádu procent,“ řekl serveru E15.cz mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. Pivovar přitom nepočítá s tím, že by se musela investice nutně vrátit. „Výrazná investice do Návštěvnického centra je samozřejmě velmi důležitá pro marketing značky. A jako marketingovou investici ji vnímáme,“ podotkl mluvčí.

Desítky tisíc lidí zavítají ročně i do tuzemských pivovarů skupiny Heineken. Loni skupina zaznamenala nárůst v pivovaru Starobrno, meziročně zhruba stejný počet návštěvníků ve Velkém Březně a mírný pokles v Krušovicích. „V Rusku patří Krušovice mezi nejprémiovější piva na trhu, a proto je i Krušovický pivovar atraktivním místem pro ruské turisty. Mírný pokles návštěvnosti je způsobený poklesem počtu ruských turistů, především z důvodu slabého rublu,“ řekl serveru E15.cz mluvčí tuzemské pobočky Heinekenu Jana Pikardová. „Exkurze pro nás představují především nástroj na komunikaci značky a představení místa a pivovaru, historie a podmínek, kde značka vzniká. I přesto jsou naše exkurze profitabilní,“ dodala.

Marek Schwarzmann: Pivní přitažlivost