Poláci se odvrací od hypermarketů, dávají přednost malým obchodům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Poláci ukazují záda hypermarketům. Nákupní centra ztrácejí v konkurenci mnoha menších a často dražších diskontů stejně jako malých sídlištních obchodů. Atraktivní akční ceny nepomáhají. Prodeje potravin v polských hypermarketech klesly v listopadu 2013 meziročně o 5,7 procenta, uvádějí analytici firmy Nielsen. Ještě výrazněji, o 8,3 procenta, se snížil obrat drogistického zboží a kosmetiky. Hypermarketem se rozumí obchod s prodejní plochou minimálně 2500 čtverečních metrů.

Přes svoji velikost a sílu jsou mamutí obchody ohroženým druhem. Sice zákazníkům nabízejí bohatý výběr, zároveň si však berou hodně jejich času. Nákup se zřídkakdy vejde do hodiny. Největší obchody proto prohrávají v konkurenci menších a ne vždy levných, zato však časově dostupných diskontů a malých krámků.

V Polsku je 320 hypermarketů. Proti nim stojí více než tři tisíce diskontů, z toho 2200 obchodů Biedronka, které patří portugalské firmě Jeronimo Martins. Němci mají v Polsku 500 Lidlů a 75 provozoven Aldi. Přes 300 obchodů patří v Polsku dánské síti Netto. Jsou tu však i desetitisíce obchůdků, jen franšíza Žabka provozuje přes 2800 poboček. Pro hypermarkety jsou tvrdými soky i drogistické řetězce. Jen německý Rossmann je přítomen na 850 místech a v průběhu šesti let chce toto číslo zdvojnásobit.

Vlastníci hypermarketů ale nekapitulují. Různými způsoby zkoušejí ubránit podíl na trhu. Zatím většinou pomocí akčních cen, které již u některých potravin zasahují třetinu nabídky. To však není dlouhodobě udržitelné, soudí odborníci. Majitelé velkých obchodů hledají i jiné cesty ze slepé uličky. Například francouzský Carrefour vsadil na malé franšízové obchody Carrefour Express. Britské Tesco chce zase zpříjemnit nakupování v hypermarketu a zákazníky láká na koncept Shop-in-Shop.

Najdou se ale i takoví, kteří to v Polsku vzdali. Jako například Real, dcera německého koncernu Metro. Velkou část jeho obchodů převezme francouzský řetězec Auchan, což je ostatně u Poláků nejoblíbenější a nejlevnější řetězec hypermarketů.