Pravá česká zabijačka z Lidlu klamala, byly v ní německé výrobky

Prodejna Lidl v Nárožní ulici v Praze (ilustrační foto)

Prodejna Lidl v Nárožní ulici v Praze (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 3.0: Aljona83 via Flickr

Největší diskontní řetězec na českém trhu Lidl klamal své zákazníky při marketingové akci s názvem Pravá česká zabijačka. V balíčku výrobků totiž řetězec nabízel také produkty od německých potravinářských firem.

Pokutu za klamání spotřebitelů ve výši 300 tisíc korun potvrdil Krajský soud v Plzni. Ten řešil žalobu Lidlu na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Inspektoři našli před třemi roky výrobky z Německa nabízené jako součást Pravé české zabijačky v prodejně v Ostrově na Karlovarsku.

Z Německa byly tři druhy huspeniny s vepřovým masem a tmavá tlačenka. Podle inspekce šlo jednoznačně o klamání zákazníků – lidé si mohli myslet, že kupují pouze české výrobky. Podle Lidlu nešlo o žádné lhaní zákazníkům, ale pouze o tematickou akci zaměřenou na zabijačkové výrobky.

„Pravá česká zabijačka je v tomto případě pouze název marketingové akce, nikoli označení země původu jednotlivých produktů nabízených v rámci této akce,“ uvedla už dříve mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.

Právní zástupce firmy David Štros naopak říká, že nejde považovat akce, jako je Pravá česká zabijačka, za prodej jenom českých výrobků. „Průměrný spotřebitel nebude přece předpokládat, že v rámci akce, jako je například Vše pro váš pravý romantický italský večer, pocházejí veškeré výrobky z Itálie,“ uvedl právní zástupce Lidlu v žalobě.

Řetězci se navíc nelíbilo to, že inspekce při potrestání vycházela také z průzkumů veřejného mínění, které měly potvrzovat, že lidé preferují při nákupu české potraviny. Podle Lidlu jde o informace neověřené.

Senát soudu vedený soudcem Václavem Roučkem ale všechny námitky Lidlu odmítl a trest potvrdil. „Soud považuje za správnou a logickou úvahu, že pojem pravý spolu s označením původu český mohou vyvolat u spotřebitelů představu, že jde o výrobek z určité země,“ rozhodli soudci.

Přitěžující argument

Podle nich jsou výzkumy ohledně preferencí českých zákazníků jen přitěžujícím argumentem, samotné klamání bylo podle soudu jednoznačně prokázáno. Lidl s rozhodnutím nesouhlasí a ještě se obrátil se stížností na Nejvyšší správní soud. Lidl je další řetězcem, který se dostal do problémů kvůli označování výrobků podle země původu.

Kaufland musel zaplatit čtyři sta tisíc korun za to, že zákazníky mátl českými vlaječkami u potravin, které z tuzemska nebyly. Pokutu šest set tisíc korun musel zaplatit také Penny Market, který před třemi roky neodstranil z části svých obchodů visačky s českou vlajkou u zahraničních výrobků.