Pražská energetika spustila půjčovnu elektromobilů | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Pražská energetika spustila půjčovnu elektromobilů

Pražská energetika spustila půjčovnu elektromobilů
elektromobil
• 
ZDROJ: Jan Stuchlík
Jan Stuchlík

Jan Stuchlík

Pražská energetika (PRE) začala půjčovat elektromobily. Zájemcům nabízí od začátku dubna 24 typů vozidel. "Na základě zkušeností z reálného provozu elektromobilů v našem autoparku jsme připraveni navrhnout zájemcům ideální řešení. Nespecializujeme se na jednu značku, ale nabízíme všechny běžně dostupné elektromobily a plug-in hybridy na českém trhu. Pronajmeme také vůz Tesla Model S," říká Lukáš Kadula, specialista projektu PREmobilita.

Součástí pronájmu formou operativního leasingu je bezplatné dobíjení z veřejných nabíjecích stanic PRE či zvýhodněná instalace neveřejné dobíjecí stanice. Na dlouhé cesty do zahraničí půjčí PRE konvenční automobil. „Stali jsme se v podstatě prvním autosalonem elektromobilů,“ dodává mluvčí PRE Petr Holubec. Na projektu PRE spolupracuje se společnostmi LeasePlan a Sixt.

Ceny za měsíc se podle typu elektromobilu pohybují od 10 tisíc do 17 tisíc korun. U plug-in hybridů se za měsíc platí od 15 do 55 tisíc korun. Měsíční splátka je stanovena pro tříletý pronájem a roční nájezd 15 tisíc kilometrů. Po započtení nákladů na pohonné hmoty, respektive elektřinu vychází měsíční provoz elektromobilu o zhruba deset procent dráž než srovnatelný benzínový vůz. Při operativním leasingu, který typicky trvá tři až čtyři roky, po jejichž uplynutí se vozidlo vrací, odpadá tak starost o pořízení nových baterií po skončení jejich životnosti. „Chceme rozhýbat trh s elektromobily, protože nabídka vozů je už velká,“ říká Kaluda.

Počet dobíjecích stanic v Praze je teď dostatečný

První nabíjecí stanici otevřela PRE v obchodním centru Chodov v roce 2010. Dnes provozuje firma na 22 místech 31 nabíjecích stanic. Nejvíce jich je v obchodním centru Černý Most, kde je dobíjecí park s deseti stanicemi. Dvě stanice zřídila PRE také v Ostravě a v Brně. „Počet dobíjecích stanic v Praze je teď dostatečný. Jednak proto, že v Praze jezdí zhruba stovka elektromobilů, jednak proto, že majitelé auta dobíjí přes nic doma,“ říká Holubec. Na stanicích PRE řidiči platí za čas strávený na mostě pro dobíjení, a to 30 haléřů za minutu parkování u pomalých dobíjecích stanic, u rychlodobíjecích stanic je poplatek 2,40 koruny za minutu. Typicky stráví řidič na pomalé stanici 15 až 20 minut.

O neveřejné dobíjecí stanice projevují zájem developeři, kteří staví bytové domy s podzemními parkovacími místy. „Chtějí mít připravenou infrastrukturu na dobu, kdy si budou domácnosti kupovat elektromobil jako druhé vozidlo do domácnosti,“ dodává Holubec. Veřejné dobíjecí stanice chce PRE stavět do budoucna na komerčním základě, kdy na objednávku zájemce, například městské části, zhodnotí možnosti sítě a vytížení stanice, postaví ji a pro zákazníka ji pak bude servisovat.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!