Proslulý král předváděček Beckhäuser v Česku končí, stejně jako jméno Beck

Nádobí

Nádobí Zdroj: Miroslav Chaloupka

Německý podnikatel Jens Beckhäuser se stahuje z podnikání v oblasti předváděcích akcí v České republice. Jako důvod uvedl negativní kampaň médií. Firmy skupiny Beck dostaly v uplynulých letech od České obchodní inspekce (ČOI) pokuty v řádu milionů korun. Jenom letos jim bylo pravomocně uloženo šest pokut v celkové výši 1,37 milionu korun.

„Na základě negativní kampaně médií v Česku jsem se rozhodl ukončit svou činnost v oblasti předváděcího obchodního prodeje,“ uvedl Beckhäuser.

Beckhäuser svůj podíl ve firmách Beck Europe (dříve Beck Czech) a Beck Reisen prodal. Obě společnosti tak nesmějí už dále nést jméno Beck v názvu. Informoval o tom podnikatel. Společnosti byly často v hledáčku médií i ČOI kvůli agresivním obchodním praktikám na předváděcích akcích.

Společnost Beck International bude podle něj dále činná v oblasti dodávek vody a bude zpracovávat nadále pouze reklamace, poskytnuté garance a ostatní platné smlouvy s klienty. Firma také nebude dále podnikat v oblasti předváděcích akcí.

Podle údajů z obchodního rejstříku se firma Beck Europe přejmenovala na Home Tech a jejími novými vlastníky jsou Josef Bárta a firma San Medical, kterou vlastní německý podnikatel Thomas Schenk. Z Beck Reisen se stala Euro Reisen, Jens Beckhäuser ale odprodal pouze desetiprocentní podíl firmě Beck-financ, kterou sám vlastní.

Zákon porušuje většina akcí

Celkem ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí. Podle ČOI agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích letos přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce.

Kvůli agresivním praktikám prodejců na předváděcích akcích se připravují i změny zákonů. Pořadatelé těchto akcí budou muset zřejmě České obchodní inspekci hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet.

Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akce lákají. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. Vyplývá to z návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, který 13. srpna schválila vláda. Zákon ale musí projít Poslaneckou sněmovnou.