Průzkum: E-shopy v prvním čtvrtletí zlevnily elektroniku o jednotky procent

ilustrační foto, showroom, e-shop, slevy,

ilustrační foto, showroom, e-shop, slevy, Zdroj: ctk

Ceny elektroniky v tuzemských internetových obchodech za posledních šest měsíců klesly zhruba o dvě až šest procent. Například tablety byly letos v březnu o šest procent levnější než loni v říjnu a mobilní telefony zlevnily o téměř pět procent. Vyplývá to z měření služby Karsa Monitor, která analyzuje ceny zboží na internetu.

Podle odborníků jsou ceny elektroniky v internetových obchodech v prvním čtvrtletí letošního roku odrazem povánočního období. Nákupy před Vánocemi generují až dvě třetiny obratu prodejců v tomto segmentu. „Firmy se v novém roce snaží přilákat zákazníky na nižší ceny. Ti totiž svou spotřebu uspokojili již před Vánocemi a poté jsou k nákupům méně ochotní,“ uvedl ředitel Karsy Michal Ježek.

V prvním čtvrtletí je podle Ježka nákup elektroniky nejvýhodnější z celého roku. Důvodem nižších cen v prvním kvartálu je také životní cyklus produktu. Dochází totiž k přirozenému poklesu ceny v čase, protože firmy většinou uvádějí novinky na trh již v říjnu.

Firmy se v novém roce snaží přilákat zákazníky na nižší ceny

Míra zlevňování se lišila podle cenové strategie jednotlivých internetových obchodů. Odlišná cenotvorba je patrná zvláště v období Vánoc a na začátku roku, kdy e-shopy velice pružně reagují na změnu poptávky. Například prodejce Alza.cz zvolil vyšší cenovou hladinu v říjnu loňského roku, která postupně klesala až o 1,9 procenta v období povánočních slev. Po jejich ukončení došlo k mírnému navýšení cen o zhruba jedno procento.

Odlišný postup při cenotvorbě zvolil internetový obchod Okay.cz, který nastavil hladinu podzimních a vánočních cen konzistentní s výraznými lednovými slevami. Podzimní ceny byly v průměru o 2,6 procenta vyšší než v prvním čtvrtletí letošního roku. Oproti tomu další významný on-line prodejce elektroniky CZC měl produkty levnější koncem loňského roku a na začátku roku 2015 zdražoval.

Podle společnosti Acomware vzrostl v 1. čtvrtletí letošního roku obrat tuzemských e-shopů meziročně o zhruba 23 procent. Lidé mají větší zájem zejména o zboží do domácnosti, daří se i prodejcům elektroniky, módy či dětského zboží. Loni internetoví obchodníci utržili přes 70 miliard korun.