Skupina PPF za prodej ruského řetězce Eldorado vyinkasovala 11,3 miliardy korun

Eldorádo

Eldorádo Zdroj: profimedia.cz

Eldorádo
2
Fotogalerie

Na rizikové investici skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydělala za sedm let jen necelé dvě miliardy.

Před osmi lety vstoupila skupina PPF do ruského maloobchodního řetězce s elektronikou Eldorado, který v závěru loňského roku prodala ruské skupině Safmar.

Ve své výroční zprávě za loňský rok PPF poprvé uvedla, že za prodej vyinkasovala 417 milionů eur, což podle tehdejšího kurzu představuje 11,3 miliardy korun. Čistý zisk z prodeje pak činí zhruba 1,8 miliardy korun.

I přes relativně vysoký zisk nejde z pohledu zhodnocení o transakci, které jsou pro skupinu PPF obvyklé. Zvláště, když se jednalo o vysoce rizikový obchod v době finanční krize a skupina PPF se v Eldoradu angažovala dlouhých sedm let. Na otázku, jak investici hodnotí, skupina PPF neodpověděla.

„Informace nad rámec výroční zprávy neposkytujeme,“ uvedla mluvčí Zuzana Migdalová. První kontakt Kellnerovy skupiny s Eldoradem začal v roce 2008, kdy PPF poskytla řetězci ruského podnikatele Igora Jakovleva úvěr. O rok později pak pohledávky za Eldoradem vyměnila za padesátiprocentní podíl a jednu akcii.

Cenu podílu tehdy vyčíslila na 300 milionů dolarů, zhruba 210 milionů eur. Na jeho nákupu se v té době společně s PPF podílela italská velkopojišťovna Generali, která získala deset procent akcií Eldorada (v roce 2010 prodali Italové svůj podíl Kellnerovi).

PPF pak v srpnu 2011 za 250 milionů dolarů, přibližně 176 milionů eur, odkoupila zbylý Jakovlevův podíl. Celková výše investice se tím vyšplhala na necelých 400 milionů eur. Přede dvěma lety se však k investici připojil miliardář Jiří Šmejc, který v Eldoradu získal pětinový podíl.

Původní představy spojené s investicí do ruského prodejce elektroniky však byly patrně velkolepější. „Naplnili jsme naše plány získat během krize „problémová“ aktiva, restrukturalizovat je, dodat jim novou hodnotu,“ uvedl ve výroční zprávě skupiny PPF za rok 2009 Petr Kellner.

„Vstoupili jsme tak do segmentů, kde jsme v poslední době nepodnikali. Jde například o největší maloobchodní síť s elektronikou v Rusku, o firmu Eldorado,“ stojí ve zprávě.