Slabý rubl vyhnal hosty z moskevských restaurací, pětina letos zavře

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Victorgrigas via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Židle, stoly, designové lustry a obrovská růžová lampa ve tvaru hlavy medvěda - to vše bylo součástí luxusních moskevských restaurací The Red Fox a Lazy Hound, které jako mnoho dalších ve městě musely v únoru ukončit svou činnost. Nyní je potřeba to všechno prodat. A překvapivě se dostavilo mnoho Moskvanů, kteří hledají výhodné levné nabídky.

Garážový prodej byl dlouhou dobu v Rusku raritou. Deset let silného ekonomického růstu udělalo z Rusů jedny z největších gurmánů a kupců luxusního zboží na světě. Nyní se však znovu vrací na scénu skromnost a začínají se šířit obavy, že těžké časy hned tak neodejdou, protože konec západních sankcí je v nedohlednu a k tomu se přidává bolestivý pokles příjmů z prodeje ropy.

Ceny v obchodech prudce rostou a růst by si měly udržet i v dalších měsících. Firmy zase plánují propouštění, aby se lépe vyrovnaly s očekávanými hubenými časy.

Anna Seržantovová a její manžel Sergej, kteří dorazili na výprodej nábytku z restaurací, nikdy předtím použitý nábytek nekupovali. Když však na podzim dokončili renovaci svého bytu, hodnota rublu prudce klesla natolik, že si mohli koupit zhruba polovinu toho, co původně chtěli. Jedinou dostupnou možností byly obchody Ikea, i ty však kvůli devalvaci rublu v prosinci zvýšily ceny.

Seržantovovi našli garážový prodej prostřednictvím internetových stránek, které poskytují zájemcům o levné nákupy informace o zavíraných restauracích. „Stále ještě musíme koupit naši ložnici. Ale bohužel, nemyslím si, že ji najdeme, pokud se nezačnou zavírat také hotely,“ dodává Anna.

Kritička restaurací Olga Ovčarovová je spoluzakladatelkou internetových stránek garážového prodeje. Podle ní je nyní mnohem více firem, než v minulosti, které zavírají a rozprodávají své zboží. „Mzdy lidí klesají, zatímco vše kolem zdražuje,“ uvádí.

Prezident ruské federace restaurací a hoteliérů Igor Bucharov řekl AP, že očekává, že letos zavře v Moskvě zhruba 20 procenta restaurací kvůli slabé poptávce a rostoucím cenám. Podle společnosti 2GIS, která na internetu zveřejňuje seznamy restaurací, zažila Moskva v období listopad až leden poprvé za dva roky čistý pokles počtu restauračních zařízení. Celkem jich zavřelo 46.

Nevládní organizace zastupující zájmy malých firem Opora odhaduje, že až 30 procent zpracovatelských firem plánuje propouštění

Restaurace byly první na řadě a nejvíce postižené. Kolaps rublu a oslabení poptávky se však šíří i do dalších sektorů hospodářství, jako jsou prodejci oděvů a dokonce i zpracovatelský sektor.

Nevládní organizace zastupující zájmy malých firem Opora odhaduje, že až 30 procent zpracovatelských firem plánuje propouštění, aby získaly peníze, když se jim zastavil příliv peněz z úvěrů. Poskytování úvěrů se stalo velmi vzácné, protože finanční systém zamrzl. Prodejci módního zboží se pak musí vyrovnávat i s dalšími problémy. Kromě poklesu výdajů spotřebitelů je to i skutečnost, že musejí nakupovat značkové kolekce v eurech nebo dolarech, jejich kurz se však za poslední měsíce zdvojnásobil.

Nevyhnutelný růst cen

Ke zmírnění krize se snaží přispět i ruské úřady. Vláda slíbila poskytnout 2,3 biliony rublů (880 miliard korun), avšak nejméně polovinu utratí na podporu bank. Centrální banka si pak musí vybrat mezi podporou rublu a ekonomiky. Vyšší úrokové sazby mohou podpořit měnu, ale poškodí ekonomiku, protože zdraží úvěry. Centrální banka se nyní podrobuje tlaku vlády a podnikatelů, aby snížila základní úrok, který v prosinci prudce zvýšila na 17 procent. Nedávno ho proto snížila na 15 procent, a naznačila tak, že přijímá pokles rublu.

Obchodníci se zatím snaží držet náklady dole a neodehnat zákazníky příliš rychle. Mnoho z nich však přiznává, že další růst cen je nevyhnutelný.

Spoluzakladatel digitálního mediálního holdingu Look At Media Alexej Amjotov odhaduje, že Rusové začnou opravdu cítit dopad inflace letos v létě. Jeho firma, která generuje většinu svých příjmů z internetové reklamy, zatím neviděla hromadný odchod zákazníků, mnoho inzerentů však již odmítá dlouhodobé závazky nebo investice do celoročních kampaní. „Je to jako ve filmech, kdy je hrdina zraněn, ale ještě to nepochopil a pořád běží,“ uvádí Amjotov. „Každý se prostě bojí podívat dolů, aby viděl, jak velká ta díra je.“