Tři ze čtyř eshopů šidí zákazníky

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: (CC BY 2.0) Intel Free Press via Wikimedia

Přibližně tři čtvrtiny internetových obchodů neuvádějí dostatečné informace o zboží či reklamaci a prodávají jiné výrobky, než uvádějí. Odhalila to tříměsíční kontrola České obchodní inspekce (ČOI). Hlavní sezóna online nakupování přitom začíná právě v teď, před Vánocemi.

Mezi nejčastější problémy internetových obchodů patří vyřizování reklamací, jejich umělé protahování nebo špatné informování zákazníka. Na tyto prohřešky pak upozorňují často právě zákazníci. „V tomto období jsme obdrželi 1 225 podnětů od spotřebitelů. Na základě podání děláme kontroly,“ uvádí mluvčí ČOI Denis Gajdoš v tiskové zprávě.

Opakované stížnosti na některé obchody

Celkem se inspekce v posledních třech měsících zaměřila na 255 internetových obchodů. Mezi nimi byla řada těch, se kterými byly problémy už minulosti. Hned 188 z nich porušilo předpisy, některé přitom i opakovaně.

Na trhu se také často objevují obchody, které objednané a zaplacené zboží vůbec nedodají. „Zákazníci by si měli dát pozor na velké snížení cen, velké akce a podobně,“ varoval v České televizi Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci.

Celkem už v Česku funguje více než třicet tisíc on-line obchodů. A jejich tržby každým rokem rostou. Letos by se měly vyšplhat na padesát miliard korun.