Tržby hypermarketů klesají, profitují z toho diskonty

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Cestu do hypermarketů si loni našlo méně zákazníků než v roce 2011, obrat maloobchodních obrů klesl o šest desetin procenta, tedy o 700 milionů korun. Lidé jsou totiž čím dál citlivější na ceny a vyhledávají levnější zboží. Proto také minulý rok začali spotřebitelé více utrácet v diskontních prodejnách. Vyplývá to z údajů poradenské společnosti Nielsen, které představila na konferenci Retail Summit 2013 v Praze.

„Diskonty dosahují nejlepšího růstu obratu i velikosti nákupního košíku zákazníků,“ uvedl ředitel Nielsenu pro služby obchodníkům Petr Křiklan. Slábnoucí proud nakupujících potvrdil Petr Muroň, manažer společnosti Geco, která provozuje u hypermarketů 245 prodejen s tiskem a tabákem. „Počet kupujících zákazníků skutečně klesá, náš obrat ale roste,“ uvedl.

Jednou z příčin úbytku lidí v hypermarketech je podle Křiklana i snížení počtu slevových akcí. Lidé hledající nejvýhodnější cenu proto podle něho častěji míří do diskontů. Na druhé straně ale diskontní obchody nemůžou s hypermarkety soupeřit například z hlediska technologického vybavení a služeb. „Přesto však očekávám, že posilování diskontů bude ještě letos pokračovat,“ poznamenal Křiklan.

Přes pokles tržeb hypermarketů, zůstávají tyto obchody mezi řetězci stále lídrem českého trhu. Celkem lidé loni v hypermarketech utratili 124,5 miliardy korun, v supermarketech 65 miliard a v diskontech 57 miliard korun.