Úsporná auta zvyšují zájem Američanů o prémiový benzin, nejvíc za 10 let

Čerpací stanice v USA

Čerpací stanice v USA Zdroj: David Vagaday

Američané žízní po prémiovém vysokooktanovém benzinu. Jeho spotřeba podle vládní Energetické informační agentury (EIA) vzrostla na nejvyšší úroveň za posledních deset let. Podíl vysokooktanových benzínů na celkové spotřebě benzínu se vyšplhal ve druhé půlce loňského roku na 11,3 procenta a dál roste. Trend přitom má pokračovat.

Důvodem přitom není ani tak nízká cena benzinu díky levné ropě, ale změny v motorech osobních aut, které se musí přizpůsobovat stále tvrdším standardům na úspornost. Nyní platí v USA pravidlo, že výrobci aut musí dosáhnout u nových vozů prodaných mezi lety 2017 a 2021 průměrného dojezdu 10,3 až 41 mil na galon benzínu. Pro období 2022 až 2025 bude platit přísnější norma, kdy na galon benzínu musí auta v průměru ujet 48,7 až 49,7 mil.

Jedním z nástrojů, jak se automobilky s těmito požadavky vypořádávají, je vývoj menších motorů s nižší spotřebou, jejichž výkon však zachovává turbodmychadlo. Výsledkem je úspornější auto, které je v některých případech dokonce výkonnější, než předchozí model s atmosférickým motorem.

Jenže použití turbodmychadla zvyšuje tlak ve válcích, čímž roste riziko předčasného vznícení paliva. Tomuto efektu se říká klepání motoru, které může motor poškodit. Vysokooktanový benzín pomáhá toto riziko snížit. Čím vyšší je oktanové číslo, tím méně je palivo náchylné k předčasnému vznícení.

Turba ovládnou trh

Osobních aut s motory vybavenými turbodmychadly v USA přibývá. V modelovém roce 2009 mělo turbo 3,3 procenta benzínových osobních aut. O pět let později už činil jejich podíl 17,6 procenta. V roce 2025 EIA očekává, že motory s turbem budou mít podíl 83,3 procenta.

Proto by měl růst také odbyt vysokooktanových benzínů. Navíc motory, které vyžadují jejich použití, jsou konstruovány tak, že se v nich běžné palivo nedá nebo nedoporučuje používat. V modelovém roce 2010 vyžadovali výrobci u 12,5 procenta vozů použití vysokooktanového benzínu. V roce 2013 podíl těchto vozů vzrostl na 14,2 procenta.