V Česku mizí malé obchody s potravinami, je jich nejméně za 15 let

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt

Prodejna farmářského řetězce Náš grunt Zdroj: Nas grunt

Malým a útulným krámkům s potravinami zřejmě v Česku zvoní hrana. Ve srovnání s loňskem se jejich počet v lednu snížil o bezmála tři stovky. Obchůdků s plochou do 50 metrů čtverečních je tak v tuzemsku nejméně za posledních 15 let. Více než čtvrtina z nich je vlastněna asijskými majiteli. Vyplývá to z dat výzkumné organizace Nielsen.

V Česku funguje v současnosti kolem 7300 malých krámků s potravinami a smíšeným zbožím, ještě před dvěma lety jich bylo téměř o tisícovku více. Lidé utíkají zejména do středně velkých supermarketů, jejich počet od roku 2012 vzrostl takřka o deset procent. Masové zavírání rodinných krámků a koncentrace obchodu v řetězcích vedly k tomu, že Česko má momentálně nejřidší prodejní síť potravin ze zemí střední a východní Evropy.

V České republice připadá na 10 tisíc obyvatel 15 obchodů, na Slovensku 17, v Maďarsku 19 a v Polsku dokonce 22. Přesně opačná čísla hlásí vyspělé západní ekonomiky. Na 10 tisíc Rakušanů připadá jen sedm a na desítku tisíc Němců jen čtyři obchody s potravinami.

Celkem působí v tuzemsku podle Nielsenu bezmála 16 tisíc obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, z toho 45 procent funguje na ploše do 50 metrů čtverečních. Velkoformátové prodeje lákají čím dál více. Jen v loňském roce vyrostla v Česku desítka obřích hypermarketů s rozlohou přes 2500 metrů. Jejich počet se tak ve srovnání s rokem 2000 takřka zpětinásobil.

Lídrem v expanzi v segmentu hypermarketů se stal Kaufland, který loni otevřel 8 nových prodejen, 2 hypermarkety spustil Interspar.