Mnoho německých obchodníků začalo ceny snižovat již v minulých týdnech. Na konci července ale vždy přichází hlavní fáze letního výprodeje, kterou v Německu po celá desetiletí dokonce nařizoval zákon. Od roku 2004 to sice už neplatí, většina prodejců se k této akci ale stále připojuje.
Podle odhadů Svazu německého maloobchodu (HDE) tak letos učiní tři čtvrtiny prodejců, kteří srazí ceny dolů až o 70 procent. Podle průzkumu poradenské společnosti Ernst&Young se každý druhý maloobchodník chystá zlevnit o 30 až 60 procent, zatímco loni to byl pouze každý šestý. V průměru se zákazníci mohou těšit, že za vybrané zboží zaplatí zhruba o třetinu méně než normálně. Německé letní výprodeje tradičně lákají i mnoho zákazníků z Česka. Jejich oblíbeným místem jsou zejména Drážďany.
Největší slevy jsou tradičně u oblečení, bot a sportovního vybavení, což letos podpořilo i nepříliš příznivé počasí. „Kvůli chladnému a vlhkému počasí na jaře a začátku léta jdou obchody zejména s textilním zbožím hůře, než se očekávalo,“ vysvětlil Thomas Harms z Ernst&Young.
Prodejci se tohoto sezonního artiklu potřebují zbavit, aby v regálech a skladech udělal prostor pro podzimní a zimní kolekce. Jako v minulých letech tak lze očekávat, že s blížícím se koncem výprodeje obchodníci ceny zbývajícího zboží ještě více seškrtají. Výběr už ale nebude tak široký, jako je teď na začátku.
U západních sousedů ale nezlevňuje jen oděv nebo boty. Slevy se týkají také nábytku, vybavení do domácnosti a na zahradu nebo zábavní elektroniky, které vyhledávači výhodného nakupování pořídí v průměru o 20 procent levněji.