Velká část slovenských cestovních kanceláří porušuje předpisy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Devět z deseti cestovních kanceláří nebo cestovních agentur na Slovensku porušuje své povinnosti nebo vůči klientům používá neférové praktiky. Vyplývá to z výsledků prověrky, při níž Slovenská obchodní inspekce (SOI) zkontrolovala 105 prodejců zájezdů. Podobná kontrola v Česku dopadla mnohem lépe.

Slovenské cestovní kanceláře podle SOI často uzavírají s klienty smlouvy, ve kterých se snaží zbavit svých povinností. „Cestovní kanceláře si vyhrazují práva, která mohou změnit charakter zájezdu,“ uvedla dnes šéfka SOI Nadežda Machútová. Dodala, že inspektoři zjistili u cestovních kanceláří více nedostatků než při podobné akci před dvěma lety.

Do smluv s klienty se podle Machútové dostala například protiprávní ustanovení, podle kterých cestovka může změnit termín zájezdu, dohodnuté služby nebo že neručí za zpoždění letů. Vyskytl se také případ, že klient namísto pokoje v tříhvězdičkovém hotelu skončil ve sklepě. SOI kontrolovala také to, zda cestovní kanceláře uzavřely pojištění pro případ krachu či zda plní informační povinnosti vůči klientům.

Ministr hospodářství Juraj Miškov v reakci na závěry obchodní inspekce ohlásil změny v legislativě, které budou více chránit spotřebitele. „Etická samoregulace v tomto sektoru selhala. Přijmeme konkrétní opatření,“ řekl Miškov.

Cestovní kanceláře a cestovní agentury v Česku vyšly z podobné kontroly uskutečněné Českou obchodní inspekcí lépe. Ta při šetření před zahájením letošní hlavní turistické sezony zjistila pochybení u čtvrtiny z 90 kontrolovaných firem.