„Dřív chodila trojice čert, Mikuláš, anděl. Teď se to řeší tak, že kdo to potřebuje, chce Mikuláše, a potom už velice přemýšlí, jestli má vůbec někdo Mikuláše doprovázet,“ řekla ČTK majitelka agentury Karneval Michaela Štěpánová. Rodiče podle ní buď nechtějí děti čertem strašit, nebo by chtěli, ale nemohou si ho z finančních důvodů dovolit.
Ceny celých kostýmů se pohybují v případě zápůjčky ze dne na den okolo 700 korun. Ostatní půjčovny nabízejí například zlatou berlu, ornát, mitru a vousy od 250 korun, doplňky pro anděla od 200 korun a kožešinové kalhoty pro čerta, paruku, rohy a vidle od 300 korun.
Letos podle Štěpánové lidé konečně pochopili rozdíl mezi Santa Clausem a Mikulášem. Prý poprvé si je nepletou a nezaměňují obě postavy. Stále jsou přitom oblíbené masky klasických pohádkových čertů, strašidelní ďáblové populární v alpských zemích se v Česku zatím neujali.
„Snažíme se využít charakterových vlastností, které jsou předurčeny třem postavám. Čert je zástupce radikálních řešení, anděl naopak čerta krotí. Jeden zastupuje dobro a druhý zlo a přimlouvají se za dítě,“ řekl Matouš Horák, který se léta převléká za Mikuláše. Kostýmy má ve skříni schované 15 let. Při návštěvách používá i velkou knihu hříchů, kam si zapisuje, jak děti zlobily. Většina rodičů je jeho dlouholetými klienty.
Zájem o mikulášské kostýmy se už třetím rokem nemění v profesionálním filmovém Barrandov Studiu, které spravuje zhruba 300 tisíc kusů kostýmů. Tento sortiment je podle koordinátorky provozu kostýmů Pavlíny Kozákové pro půjčovnu okrajový. I přesto si je soukromí zájemci půjčují, na týden je vyjde okolo 2000 korun, navíc musí složit sedmitisícovou kauci.
Objednat Mikuláše s doprovodem si lidé mohou buď prostřednictvím internetu nebo i z inzertních nabídek, které bývají rozvěšené na ulicích a domech. V Praze si trojice může dobře vydělat. Někteří si za patnáctiminutovou návštěvu účtují až 500 korun. Najít se ale dají i ti, kteří nechávají odměnu stále na zvážení objednavatele.