Zákazníci ve střední a východní Evropě se chovají podobně, říká Tomáš Braverman z Heureky

Tomáš Braverman, Heuréka

Tomáš Braverman, Heuréka Zdroj: E15 Michael Tomeš

Šéf skupiny Heureka Tomáš Braverman
2
Fotogalerie

Výhoda Heureky Group spočívá v tom, že má řadu velmi silných lokálních brandů – a k trendům během pandemie patřil právě sílící příklon zákazníků k zavedenějším značkám. V rozhodování klientů sehrála roli právě důvěryhodnost, popisuje situaci v e-commerce šéf Heureky Group Tomáš Braverman. S osobnostmi světa e-commerce se můžete setkat 23. a 24. března 2022 na E15 International E-commerce Summitu 2022.

Jak hodnotíte postpandemický vývoj e-commerce ve světě a jaké nové trendy se objevují v Česku či Evropě?

Pandemie významně urychlila proces digitalizace, a to i za hranice segmentu e-commerce. Doslova potřebu být v on-line prostoru pocítili nejen zákazníci, ale samozřejmě i prodejci. Obě strany si vyzkoušely, jaké možnosti online nabízí, a i když se třeba po uvolnění částečně vrátili zpět do ‚kamenného světa‘, ten onlinový neopustili. 

Jedním z trendů byla silnější inklinace k zavedenějším značkám v důsledku rostoucího počtu nových zákazníků. Aktuálním trendem, který prochází celým regionem středoevropských a východoevropských zemí, kde Heureka Group působí, je mezi zákazníky i e-shopy sílící obliba marketplaců jako důležitých hráčů e-commerce. 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

V rozhovoru pro deník E15 jste uvedl, že e-commerce není v ideálním stavu a že se obáváte nadcházejícího roku. V čem spočívají zásadní překážky?

V době pandemie byli lidé nuceni nakupovat online, a to často i kategorie, které pro ně dříve byly běžné spíše v kamenných obchodech. Srovnávat tak letošek s loňským online nakupováním v lockdownovém období není jednoduché. Zároveň přichází inflace a zdražování, což se také odráží na útratách celkově, nejen na internetu.

Na druhé straně je větší potřeba si nákupy dobře promýšlet od výběru produktu po výběr prodejce. Proto je Heureka pro zákazníky užitečnou službou a dobrým pomocníkem. Věřím, že ačkoli meziroční srovnání e-commerce možná nebude tak skvělé, online dále poroste, i když třeba pomalejším tempem. 

Heureka Group spojuje e-commerce devíti zemí střední a východní Evropy s rozdílnou vyspělostí zákazníků. Jak zajišťujete optimální přístup k zákazníkům z jednotlivých zemí a jak podporujete přesun do onlinu?

Jsme mezinárodní firma působící v regionu střední a východní Evropy a máme velkou výhodu extrémně silných lokálních brandů. Díky jejich dlouholeté zkušenosti na trhu umíme s nároky zákazníků i e-shopů v jednotlivých zemích pracovat a přizpůsobovat se jim.

I během pandemie jsme zjistili, že chování zákazníků v regionu CEE je hodně podobné. Dokazovaly to během první vlny růsty podobných kategorií napříč všemi zeměmi. Registrovali jsme několikanásobnou poptávku po domácích pekárnách, šicích strojích, holicích strojcích nebo po herních konzolích. I jinak lidé řeší hodně podobné věci. Hledají důvěryhodné e-shopy, s rozvojem logistických sítí je zajímá rychlost dodání třeba více než cena produktu a ve všech zemích roste obliba marketplaců. 

Jak hodnotíte integraci Dataweps, které jste koupili loni na jaře?

Jako stoprocentně úspěšnou. Už jen to, že českou a slovenskou Heureku vede bývalý šéf Datawepsu Honza Mayer, je známkou toho, že jsme se sladili na výbornou. A nejen lidsky. Měli jsme poměrně podrobný dlouhodobý plán integrace, z Datawepsu jsme vytvořili náš další „tribe“ (tým – pozn. red.), který má veškerou podporu Heureky, ale pracuje částečně nezávisle – je to model, který je vlastně i u našich dalších srovnavačů v jiných zemích. A to naše spojení už vnímají i naši partneři a e-shopy, pro něž připravujeme workshopy, webináře a nabídku free nástrojů a vylepšování v rámci těchto činností. 

Zmínil jste probíhající akvizice, můžete být konkrétní?

Neustále se rozhlížíme, trhy analyzujeme a dobrou příležitost rádi využijeme.

Na co byste nalákal návštěvníky jarního E-commerce summitu? 

Pro všechny budu mít výsledky unikátního průzkumu mezi zákazníky ve střední a východní Evropě. Prozradím, co pro zákazníky znamená nákup na marketplacu, jaká jsou jejich očekávání, proč na nich nakupují a jak. Kromě toho nabídnu také nejčerstvější přehled o scéně marketplace v Evropě.