Google zabíjí byznys našeho typu. Bojujeme za digitální ekonomiku, říká šéf Heureky Braverman

"Naší vizí je stát se největším mezinárodním tržištěm v regionu střední a východní Evropy," říká Tomáš Braverman, šéf Heureka Group.

"Naší vizí je stát se největším mezinárodním tržištěm v regionu střední a východní Evropy," říká Tomáš Braverman, šéf Heureka Group. Zdroj: E15 Michael Tomeš

Monopolu Googlu se nedalo předejít, myslí si Braverman.
"Vždy je byznys rychlejší než politika a regulátoři," vysvětluje šéf Heureka Group důvod, jak se stal Google tak silným hráčem.
Heureka Group za minulý rok utržila přes 1,8 miliardy korun a skončila v zisku před zdaněním téměř 800 milionů korun.
Připravujeme další akvizice, říká Braverman.
"Covid podpořil vše digitální. Až do letošního jara jsme rostli extrémně," popisuje Braverman loňský rok.
6
Fotogalerie

Heureka Group, která vychází z populárního srovnávače cen, se daří. Společnost, v jejímž čele už několik let stojí Tomáš Braverman, skončila za loňský rok v zisku téměř 800 milionů korun. U toho to ale nekončí. „Naší vizí je stát se největším mezinárodním tržištěm v regionu střední a východní Evropy," odkrývá ambice šéf Heureky Tomáš Braverman v rozhovoru pro deník E15. Česká společnost má ovšem ještě více důvodů k radosti, zejména nedávné soudní rozhodnutí, které potvrzuje, že Google v oblasti internetových srovnávačů dlouhodobě porušuje hospodářskou soutěž. 

Co pro vás znamená potvrzení ze strany Soudního dvoru EU o tom, že Google porušil hospodářskou soutěž? 

Soudní dvůr potvrdil rozhodnutí Evropské komise z roku 2017, že Google zneužíval dominantního postavení. Pro nás to znamená dobrou zprávu, jelikož vymáhání škody po Googlu ve sporu, který s ním vedeme, nemá žádnou překážku. Řeší se jen, jestli to není promlčené. Nedá se rozporovat, jestli škoda vznikla, nebo ne, to už je soudně potvrzené. Teď jde jen o to, aby soud dospěl k výši škody. 

Důležitější ale je, že Soudní dvůr v rozsudku jednoznačně řekl, že to řešení Googlu po roce 2017 je stále nevyhovující. Nám nejde o peníze, ale o to, aby ten trh nebyl nejen pokřivený pro srovnáče cen, ale i pro úplně jiné hráče na ostatních trzích. To, co Google dělá v rámci e-commerce, dělá na spoustu dalších trzích. Je to precedent. Dominantní postavení Googlu je bezprecedentní. 

U Googlu to není poprvé, Evropská komise už konstatovala, že svého postavení zneužívá i v případě předinstalovaných prohlížečů. I v tomto případě udělal nějaké změny. Nicméně uživatelé jsou už na jeho produkty zvyklí, nelze to zvrátit. Existuje tedy jen finanční náhrada, nebo jsou i jiné způsoby? 

Důležitější, než náhrada škody, je, aby to Google přestal dělat. Nejen pro nás by to byla extrémní změna k lepšímu. Reálně dochází k tomu, že srovnávač cen od Googlu ukazuje v průměru o devět procent vyšší ceny, než je tomu u ostatních.

Takže to není reálný srovnávač? 

Je to srovnávač. Neukazuje ale ceny od nejlevnějších produktů, ale vše ostatní ano. Google škodí evropskému digitálnímu byznysu, postupně se snaží zabíjet byznys našeho typu: vyhledávače, srovnávače a agregátory. Škodí to ale i uživatelům a EU, protože Google tady nedaní zisk. My jsme česká firma a daníme v Česku. 

Google je extrémní monopol

Zásahy regulátorů proti Googlu už nejsou ojedinělé. Jak ho obecně vnímáte?  

Google obdivuju, respektuju a jeho služby používám. Ale realita je taková, že dominantní postavení škodí volnému trhu. Na tom se shodnou pravičáci, levičáci, liberálové i konzervativci. Dominantní postavení Googlu je extrémní. Z dlouhodobého hlediska ho vnímám jako extrémní hrozbu, protože jeho rozpínání na všechny strany nepovede k ničemu dobrému. Je to extrémní monopol. 

Říkáte, že to je extrémní monopol. Čí je to chyba? 

Nemyslím si, že to je něčí chyba. Na volném trhu se může stát, že pokud je někdo dostatečně rychlý a dobrý, tak jednoduše dominantní postavení může získat. Ale když už ho má, což jsme zažili třeba s Microsoftem, je potřeba to řešit. Nástroje jsou známé, jsou to regulace. To je teď potřeba udělat.

Nešlo tomu předejít? 

Vždy je byznys rychlejší než politika a regulátoři. Má se regulovat dominantní postavení, nikoliv hrozba z dominantního postavení. Má jednoznačná kritéria, dominantní postavení nastává v případě, že má někdo větší než 40procentní podíl na trhu. Google má přes 90 procent, a proto říkám, že je to monopol. 

Jaký je nejvyšší odhad vámi vymáhané částky? 

Odhady znaleckého ústavu dospěly k částkám mezi 400 a 600 miliony. Tuto škodu jsme ale utrpěli mezi lety 2015 a 2017 jen v Česku. Ale od té doby jsou to čtyři roky, tehdy to byl problém jen u nás, ale dnes má Google srovnávač na čtyřech z devíti trhů, kde působíme. Škodu, která nám vznikla od té doby na nových trzích, nemáme vyčíslenou, ale mohla by se vyšplhat na vyšší řády miliard. 

Budete o to někdy usilovat? 

V tuto chvíli nemáme právní nárok. My nedokazujeme, že došlo ke zneužití dominantního postavení, my využíváme nálezu, že k tomu došlo. Jen vyčíslujeme škodu. Neexistoval nález, že od roku 2017 Google dodnes pokračuje ve zneužívání postavení. Soud to ale teď deklaroval. To ale na situaci nic nemění, nyní je potřeba, aby Evropská komise odmítla kroky, které Google udělal po roce 2017. Jestli se to stane, tak Google opět musí přijít s jiným řešením. V tuto chvíli nemáme nález, abychom mohli nárokovat i škody po roce 2017.

Probíhá mezi vámi a Googlem normální spolupráce? 

Ano a velmi dobrá. Spolupráce s českým týmem Googlu probíhá fantasticky, snaží se nám pomáhat a uspět. Problémy nejsou rozhodnutím českého Googlu. Na jednu stranu s nimi spolupracujeme, ale produkty Googlu nám škodí. Nebojujeme jen za nás a naše hospodářské výsledky, ale za celou evropskou digitální ekonomiku. 

Kdyby přišel na český trh Amazon, znamenalo by to pro vás něco? 

Když Amazon přijde do ekonomiky s vyspělým e-commerce sektorem, tak dominantní postavení nezíská. Byť je Amazon skvělý, tak by to tady neměl jednoduché. Místní hráči nesklopí uši a neodejdou. Nevěřím ani tomu, že by na náš trh Amazon vstoupil naplno v příštích pěti letech. Amazon je plně lokalizovaný zhruba ve dvaceti státech a stále existuje spoustu trhů, které jsou pro jeho vstup vhodnější než ten náš. Kdybych já řídil Amazon, soustředil bych se na jiné trhy, než je střední Evropa, která má devět zemí a v nich zhruba 80 milionů obyvatel. Malé a vyspělé země nejsou pro Amazon lukrativní. 

Připravujeme další akvizice

Když jste na jaře koupili Dataweps, tak jste mluvili o tom, že mohou přijít další akvizice. Rýsuje se něco? 

Rýsuje, ale nemohu být konkrétnější. Vedeme sice více jednání, ale vše je na začátku. Akvizice jsou určitě na pořadu dne. Už jsme si vyzkoušeli, že to umíme. Je to způsob, jak akcelerovat byznys. 

V posledních letech jste provedli více akvizic. Proč? 

Soustředíme se na růst, jak organický, tak i díky akvizicím. Naučili jsme se je dělat a reálně je dotáhnout. Koupit firmu je jednoduché, integrovat ji je složité. Za poslední tři roky jsme se stali mezinárodní firmou se vším všudy. Dnes už to umíme a věříme si na další akvizice. Nechceme ale dělat více akvizic najednou a pak podcenit integraci. 

Jak dopadl loňský rok Heureky? 

Máme uzavřen fiskální rok 2020, který končil v březnu letošního roku. Skončili jsme s tržbami asi 70 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun) a EBITDA 29,9 milionů eur (795 milionů korun).

Pandemický rok pro vás tedy dopadl velice dobře. 

Určitě. Covidová pandemie podpořila vše digitální. Až do letošního jara jsme rostli extrémně. Spoustu lidí, kteří online nenakupovali, do toho nyní vstoupili. Spousta z nich s tím byla spokojená. 

Jaké jsou vaše další plány na rozvoj? 

Naší vizí je stát se největším mezinárodním tržištěm v regionu střední a východní Evropy. Chceme jednotné tržiště, aby Chorvat mohl nakupovat na českém e-shopu. Znamená to pro nás vytvořit zcela novou platformu, protože akvizičním vstupem na nové trhy jsme se rozdrobili na tři platformy. To chceme sjednotit, hotovo by mělo být v letech 2024 až 2025. Teď ale pracujeme na jednom katalogu, který bude obsahovat data ze všech zemí. To finálně umožní přeshraniční prodej. 

Příští rok bude hůř 

V dlouhodobé vizi počítáte i se západními trhy? 

Počítáme se zeměmi, kde působíme. Zcela upřímně řečeno: západ je obsazený. V Německu, Rakousku a v dalších zemích jsou extrémně silní hráči jako Amazon. To nejsou trhy, které by nás zajímaly, jelikož jsou těžké. Spíše budeme do budoucna přemýšlet o tom, jak našim uživatelům zpřístupnit sortiment ze západu. Tedy aby na našich webech bylo západní zboží, které na našich trzích není dostupné. Ale takového zboží příliš v současné době není. 

Co pro vás znamená krize dodavatelských řetězců? 

Začíná se projevovat nedostupnost u některého zboží. U čipů výrobci preferují jejich využití v dražším zboží. Letošní Vánoce tím ještě nebudou tak moc ovlivněné, hlavní problém nastane až příští rok. Pro Heureku je to příležitost, protože agregujeme celý trh. Pro celý retail to ale bude těžké. 

Je pro malé a střední e-shopy krize dodavatelských řetězců a inflace velký problém? Může zpomalit jejich rozvoj? 

E-commerce v tuto chvíli není v ideální stavu a příští rok nebude jednoduchý. V lockdownu si lidé nakoupili spoustu věcí, ale některé zboží nekupujete každý rok. Mám z nadcházejících měsíců respekt. Budeme hodně rádi, když se přiblížíme loňským číslům. Ale věřím tomu, že to trh zvládne, že to je dočasná záležitost. 

Jako srovnávač máte velký přístup k datům ohledně cen. Dokážete říct, jaký produkt zdražil nejvíce? 

Zdražily třeba grafické karty - vloni se pořizovaly v průměru za 6 400 korun, teď se bavíme o 15 tisících korunách, ale výjimkou nejsou teď ani kusy za 40 - 50 tisíc korun. Vzrostla cena vybraných herních konzolí, vlivem nedostatku komponentů docela významně vzrostla také cena jízdních kol a elektrokol.

Co očekáváte od Vánoc? 

Úroveň úspor je výrazná a nezaměstnanost stále extrémně nízká. Proto si myslím, že si letos budou chtít lidé Vánoce užít a dopřát si hezké dárky. Otázka je, jestli vůbec nějaké budou. Věřím, že e-commerce Vánoce zvládne. Věřím taky, že současná situace, ať už ohledně inflace, nebo pandemie, je dočasná a vše zvládneme.

Jak pandemie změnila český e-commerce? Podívejte se na video. 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub