TikTok „obnovil“ formát krátkých videí, ta budou dál na vzestupu, říká Janda z Tiktokuj.cz

Vít Janda, CEO Tiktokuj.cz

Vít Janda, CEO Tiktokuj.cz Zdroj: Koláž E15

TikTok představuje lukrativní prostor pro firmy a podnikatele. Jeho výhodou jsou zejména organické dosahy. Vít Janda, spoluzakladatel a CEO agentury Tiktokuj.cz, která se specializuje na TikTok, krátká videa a oslovení mladé generace, přibližuje svět této platformy a možnosti, které nabízí firmám. S Jandou a dalšími osobnostmi světa e-commerce se můžete setkat 23. a 24. března 2022 na E15 International E-commerce Summitu 2022.

Co může firmě přinést TikTok? Čím se liší od konkurenčních platforem, jako jsou Instagram Reels nebo YouTube Shorts?

Pro firmy a značky je TikTok skvělým kanálem, jak napřímo komunikovat k mladé nastupující generaci. TikTok je primárně o autenticitě, zatímco na Instagramu se pořád hraje více na estetiku. Na YouTube Shorts vidíme spíše kvalitnější videa, často kvůli tomu, že je produkují youtubeři, kteří jsou zvyklí na tvorbu videí ve vyšší kvalitě. TikTok má ovšem stále nejvíce možností úprav a liší se hlavně publikem. Kromě toho v porovnání s ostatními platformami nabízí prakticky nejlevnější dosahy, prokliky a podobně. Proto se jedná o zajímavý kanál i z „prodejního“ hlediska.

Berou firmy TikTok také jako zdroj příjmů, nebo je to jen marketingový nástroj?

V tuto chvíli pozorujeme dva přístupy. V prvním případě přijde firma, která chce oslovit mladou generaci a dlouhodobě k ní komunikovat nějaké myšlenky, hodnoty a budovat si komunitu. Tudíž řešíme primárně to, kolika lidem jsme schopni videa ukázat a jak s nimi interagují.

Druhý přístup je častý například u e-shopů, které by pochopitelně chtěly díky TikToku vydělávat a ideálně hned. V takovém případě se zaměřujeme na to, aby se z videí a reklam uživatelé proklikávali na web nebo e-shop a tam nakupovali. Ve vybraných případech se TikTok stává levnějším, a přitom stejně výdělečným, jako je například Facebook. Záleží však na oboru působení značky.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub

Jsou nějaké oblasti, které se na TikToku nedají propagovat?

Každá země má jiné zákazy a jiná omezení. TikTok se primárně samozřejmě opírá o legislativu dané země a poté i o svá vlastní pravidla. V České republice je například zakázáno propagovat alkoholické nápoje včetně jejich bezalkoholových náhražek. Energy drinky je možné propagovat pouze mezi uživatele starší 18 let. S problémy s propagací se potýkají také farmaceutika nebo doplňky stravy.

Jsem firma a chci začít působit na TikToku, jak bych měla postupovat?

V první řadě by si firma měla ujasnit svá očekávání, proč na TikTok vstupuje – dosahy, prokliky, nebo konverze?  Chce dlouhodobě oslovit mladou generaci? Potřebuje rychle začít prodávat?

Poté je na řadě tvorba dlouhodobé strategie. Je dobré spojit se odborníky, kteří TikToku rozumějí jak z uživatelského hlediska, tak z toho technického a marketingového. 

Dále přichází na řadu tvorba obsahu. Jedná se o tvorbu organických videí na profil značky, spolupráci s tvůrci a zajišťování placené reklamy. I na TikToku je potřeba nejdříve budovat povědomí, důvěru a až potom zkusit tlačit víc na prodej.

Doporučuji využít toho, že TikTok na tom s organickými dosahy ještě není tak špatně. Například u našeho klienta Superzoo jsme se dostali čistě organicky na 100 tisíc sledujících a téměř 11 milionů zhlédnutí během 10 měsíců spolupráce.

Není pozdě začít s TikTokem?

Rozhodně není pozdě. Naopak nyní je ten správný čas a pořád je prostor se uchytit. Čím dál více velkých značek sice začíná objevovat sílu TikToku, ten ale stále nabízí velice lukrativní prostor pro menší firmy či podnikatele, kteří by v tuto chvíli například na Facebooku či Instagramu museli zaplatit velké částky, aby tyto velké hráče dotáhli.

Kam bude TikTok směřovat?

TikTok „obnovil“ formát krátkých úderných videí, který tu na různých platformách je už několik let. Podařilo se mu na něm prorazit a v minulém roce již překonal hranici jedné miliardy měsíčních uživatelů na světě. Nejenom na světě, ale i v Česku popularita krátkých videí stoupá. Toho si lze všimnout například na konkurenčních platformách. Instagram okamžitě zareagoval na stoupající trend zavedením Instagram Reels, stejně tak YouTube spustil YouTube Shorts. Obecně tedy nejen platforma TikTok, ale především formy krátkých videí budou v následujících letech na velikém vzestupu.