Autosalon bez ženské krásy by byl jen slavnostní garáží

Řeč ovšem není o plejádě pánských či módních magazínů, ale o promotingu konkrétních značek automobilů a jejich modelů na autosalonech, v katalozích a dalších jeho formách. Hostesky, modelky, „paddock girls“ či „umbrella girls“ (dívky s reklamními slunečníky u motocyklových závodníků) jsou také neodmyslitelnou součástí motoristického sportu a vždy poutají velkou pozornost veřejnosti. Brněnská firma D. F. C. Fashion Club má dvacetileté zkušenosti se zajišťováním modelek a hostesek na různé akce, z nichž nemalý podíl připadá právě na autosalony, mezinárodní veletrhy a motoristické sportovní akce. Nejvýznamnějším klientem je pro firmu D. F. C. italská centrála Fiat Group, se značkami Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abbarth, Jeep, Chrysler; u všech těchto značek lze v průběhu prvních dvou nejdůležitějších novinářských dnů vidět i modelky české agentury, na veletrzích například v Ženevě, Paříži, Frankfurtu, Hannoveru, nepravidelně v Londýně či Bologni.
Čtěte také: Investice automobilek do reklamy jsou nejstabilnější
Češky jsou krásné a příjemné
„Pokud bych měl zmínit domácí scénu, zde jsou naše pracovní úspěchy přímo závislé na ekonomické situaci daného segmentu. Český autosalon kvůli vleklé krizi nemá zvuk a lesk, který dlouhá léta lákal jak laickou, tak odbornou část veřejnosti,“ říká CEO D. F. C. Fashion Clubu Dušan Fádler. „Dříve si většina automobilek dávala záležet skutečně i na velmi reprezentativních hosteskách nebo modelkách. Dnes na autosalonu často nevystavují přímo centrály, ale regionální dealeři. Tak se stává, že hlavním kritériem výběru je cena. A v naší branži platí, že vzhled a vlastnosti modelky nebo hostesky jsou v přímé úměře s cenou, takže si myslím, že úroveň současné kvality modelek a hostesek na brněnském autosalonu klesla na úroveň toho, jaké honoráře si klienti mohou dovolit.“
Agentura D. F. C. Fashion Club se za dlouhé roky působení podílela na Autosalonu Brno spoluprací s nejrůznějšími značkami. Byly mezi nimi například Volvo, Mitsubishi, Audi, Volkswagen, Seat, Honda, Ferrari, Maserati, Lancia, Fiat, Alfa Romeo, Kia, Mercedes-Benz, Hyundai nebo třeba Avia. „Výčet značek by byl pravděpodobně roven všem vystavujícím značkám na Autosalonech Brno,“ říká Fádler. „S některými jsme se setkali jednou, s jinými spolupracujeme dodnes.“ Klienti se ke spolehlivé firmě sami vracejí a noví přicházejí třeba na základě srovnání modelek a hostesek přímo na autosalonu. „Ano, rádi říkáme, že v Čechách jsou nejhezčí ženy, jenže krásné ženy jsou po celém světě,“ říká Dušan Fádler. „Pro české dívky ale vedle krásy mluví i to, že jsou příjemné, komunikativní, aktivní a asi i pracovitější a tolerantnější, je li potřeba udělat pro značku něco navíc nebo přetáhnout pracovní dobu.“
Fotogeničnost nestačí
Šéf firmy D. F. C. prý slýchá, že Němky bývají chladné, akurátní, Italky namyšlené. Nejsou ochotné poskytnout přidanou hodnotu nad to, co mají ve smlouvě, včetně pracovní doby. Češky více osvědčují cosi, co by se dalo nazvat duchem pohostinnosti. „Hodně lidí si myslí, že je berou, protože jsou levnější, ale to není pravda,“ dodává Fádler. „Značky často raději zaplatí naší dívce cestovní výlohy, než by si vzaly modelku z domácího regionu, tedy bez cestovních výdajů.“ Na autosalonu, na rozdíl od katalogů a jiných tištěných materiálů, nestačí jen pouhá fotogeničnost. Atraktivitu dívek by mělo podtrhnout i jejich živé vystupování. Požadavky na hostesky zase nejsou z hlediska modelingových parametrů zdaleka tak přísné jako u modelek. Hostesky však zase tvoří „prodlouženou ruku“ marketingu, měly by se dostatečně orientovat v problematice, být komunikativní a umět jednat s potenciálními zákazníky. Jazyková způsobilost je samozřejmostí.
Jízda s Lamborghini
Pohled Jaroslava Matějky, šéfredaktora serveru Autorevue.cz, v sobě spojuje zkušenost motoristického novináře a častého návštěvníka mezinárodních autosalonů. „Samozřejmě si všimnete rozdílu mezi dívkami a v jejich způsobu prezentace,“ říká. „Na počátku mě do očí nejvíc uhodil stánek Lamborghini; oni s sebou vozili neuvěřitelně vyzývavé, žhavé kočky, které si neustále hrály s hustými dlouhými vlasy, měly vysoké boty, prohýbaly těla a házely jiskrnými pohledy…“ Jaroslav Matějka ale dodává, že pokud člověk jezdí na autosalony častěji, akce se okoukají: „Jezdí na ně totiž většinou ty samé modelky. Když jsem je viděl poprvé v Paříži, spadla mi čelist, jenže později jsem na ně narazil i ve Frankfurtu, takže jsem už věděl, co mohu čekat. Ale pořád to mělo šmrnc.
Jenže v Ženevě už jsem se musel smát těm stále stejným gestům a pózám. Už to byla nuda.“ Ženeva podle Matějky ve výběru modelek celkově výrazně zaostala za Paříží. Z frankfurtského autosalonu vzpomíná novinář hlavně na modelku promující Škodu Fabii: „Jmenovala se Julie. Byla studentkou a měřila skoro dva metry. Myslím, že měla velkou zásluhu na tom, že byl o obyčejnou fabii tak velký zájem.“ Modelka především esteticky reprezentuje vystavovaný model vozu, umí profesionálně spolupracovat s fotografy a kameramany. Firma D. F. C. se snaží vyhovět různým požadavkům. „Jeden z našich klientů si pro celou sezonu naší spolupráce vybíral pouze z brunetek,“ říká Dušan Fádler. „Nestalo se, že by mu na stánku vystupovala blondýnka.“ Někteří klienti například požadují hostesky vyšší než 175 cm, jiní zase chtějí raději menší slečny, protože vedení jejich společnosti je menšího vzrůstu…
Výběr modelek a hostesek je buď formou castingu, nebo podle zaslaných fotografií. Šéf brněnské agentury zdůrazňuje její spolehlivost, což je v případě prestižních akcí nezanedbatelná přednost: „V poslední době často klienti hledají modelky bez agentury, třeba přes Facebook. A pak nám volají těsně před akcí a prosí o pomoc, protože jim neznámá dívka na akci nepřijela, nebo na poslední chvíli odřekla.“
Italové jsou umělci
Marketingoví zástupci automobilových značek mají často poměrně jasnou představu o tom, jaké modelky by měly ten či onen konkrétní model reprezentovat, aby věkově i svým „lookem“ odpovídaly cílové skupině, na kterou auto míří. Není výjimkou, že některé automobilky požadují modelky ve věku kolem třiceti let. „Nedá se ale říci paušálně, že byste smyslné dívky viděli jen u italských sporťáků a elegantní dámy výhradně u francouzských a německých vozů,“ říká Dušan Fádler. „Snad jen Italy bych vyzdvihl v jednom ohledu. Jsou to umělci. Třeba Lancia nebo Alfa Romeo vytváří speciálně na každý autosalon extravagantní módní kolekce, které navrhují prestižní módní návrháři. Dají hodně na design, umění, a proto se soustředí na každý detail i ohledně oblečení dívek.“
Jaroslav Matějka z Autorevue.cz zase dává k dobru ještě jeden vtipný postřeh: „Zpočátku jsem se styděl fotit. Děvčata totiž poznají, kdo je profesionální fotograf, protože ti mají také profi vybavení. Já mám jen falešnou zrcadlovku od Fuji, a to není nic moc. Modelky se tedy přede mnou dvakrát nepředvádějí. Ale bylo hezké pozorovat, když nastoupil mistr s dlouhým dělem - to okamžitě začíná jiná píseň. Některé dívky jsou schopné rozjet neuvěřitelně smyslné divadlo.“ Novinář z motoristického serveru také připomíná, že „pracovní směna“ modelky na autosalonu je náročná: „Ke konci dne je vidět, jak už toho mají taky plné zuby, jak si vyzouvají boty, ve kterých je bolí nohy, a stále častěji,pózují‘ uvnitř vozu, aby si odpočinuly.“
Holky a mašiny
Krása žen patřila od věků i k zápasům, turnajům, k soupeření. Podněcovala vzájemné protivníky k tomu, aby ze sebe vydali všechen um a síly. Automobilové a motocyklové závody jsou moderní obdobou archetypálních klání. Každý milovník motosportu jistě zná tu zvláštní magii desítky let starých snímků, na nichž je zvěčněná atmosféra závodů, v níž se prostupují vždy dva dobové vrcholy - motorismu a módy: aerodynamika aut, velké sluneční brýle, tvary motocyklů, střih džínsů, medové vlasy do půli odhalených zad, spoilery formulí, výfuky, boty na korkových podpatcích…
Druhý z vrcholů vždy reprezentovaly krásné ženy (ženy showbyznysu, modelky, partnerky závodníků) a stejné je to i dnes. Snímky z dnešních sportovních podniků však budou potřebovat stejnou řadu roků, než uzrají do podobného kouzla. Na mnohých obrázcích, nad nimiž se navždy bude tetelit horký vzduch jako nad závodní tratí a na nichž zůstanou věčně mladé a opálené „umbrella girls“, bude mít svůj podíl i D. F. C. Fashion Club. Firma spolupracuje s centrálou Seat, modelky se tedy účastnily části závodů WTCC (cestovních automobilů). Agentura se podílí na závodech Moto GP, Superbike a v současné době pracuje na novém partnerství v oblasti Speed Euroseries. Jde o závody sportovních vozů, které jezdí 24 hodin Le Mans.