Berlinale: Z deníčku novináře a producenta

Největší hvězda Berlinale, herečka Natalie Portmanová (třetí zleva) jako patronka vyhlášení deseti nových evropských Shooting Stars

Největší hvězda Berlinale, herečka Natalie Portmanová (třetí zleva) jako patronka vyhlášení deseti nových evropských Shooting Stars Zdroj: archiv

Jaký je den dopisovatele Strategie na mezinárodním filmovém festivalu Berlinale? Kromě zpravodajských povinností musí stihnout své filmařské poslání – produkuje totiž několik filmů v mezinárodních koprodukcích, a tak se pohybuje střídavě na filmovém trhu, seminářích, navazuje kontakty a vyměňuje vizitky na večírcích, dojednává si schůzky, chodí na tiskovky a taky by rád stihnul podívat se na nějaký film…

 

Do kina a na tiskovku

 

Ráno si přivstanu, novinářské projekce začínají už 9 hodin ve festivalovém megakině pro 2000 diváků, které přes rok funguje jako muzikálové divadlo. Láká mě poslední film holandského režiséra filmů a reklam, fotografa a hudebníka Tony Corbijna Love & Mercy o začátcích legendární šedesátkové kapely Beach Boys. Je pěkně našlápnuto, urvu místo na druhé galerii, kromě novinářů tu jsou i další akreditovaní hosté. Film je ve stylu písniček – taky tak příjemně surfuje…

 

Pak úprk na tiskovku, kam se dá dostat, na rozdíl od konference s hvězdou Malickova filmu Knight of Cups Natalií Portmanovou (kde novináři odcházeli z projekcí před koncem, aby zabrali místo). Pokládám Corbijnovi za Strategii otázku na jeho vztah k reklamě a zapisuji odpověď, kterou si naši čtenáři přečtou v článku, který vyjde ve Strategii 20. února.

 

 

Fotit mladé herečky

 

A honem na photo call marketingové akce pořádané European Film Promotion nazvané Shooting Star pořádané v Audi Lounge – dvoupatrovém kontejneru největšího partnera festivalu stojícím přímo před vchodem do festivalového paláce. Vmáčknu se mezi skládací žebříky fotografů a snažím se zachytit některou z krásných mladých hereček na počátku kariéry. Fotka se mi nepovede, ještě že pořadatelé rozesílají hromadné foto s Natálií Portmanovou. Posílám hned do redakce a jsem zvědav, kterou editor vybere.

 

Maskérna filmových hvězd L´Oréal v centru festivalového dění na Postupimském náměstíMaskérna filmových hvězd L´Oréal v centru festivalového dění na Postupimském náměstí | archivMaskérna filmových hvězd L´Oréal v centru festivalového dění na Postupimském náměstí

 

 

Ulovit eurokomisaře

 

Čas letí a v hotelu Ritz začíná konference evropského programu Media na podporu evropských filmařů. Velmi zajímavou řečí ji zahajuje eurokomisař Günther Oettinger. „Filmoví a TV producenti musí vyjít ze svých národních přihrádek a Evropská komise je v tom svými programy podpoří,“ říká sympatický top úředník.

 

Po projevu ho dostihnu v lobby a strkám mu program pražské konference Digimedia. „Vezměte si pánovu vizitku a pošlete do Prahy vysokého úředníka pro digitalizaci!“ vydal komisař pokyn vedoucí svého kabinetu, potřásl mi rukou a mizel do kuloárů festivalu.

 

 

Dělat networking

 

Zrovna se v Ritzu začíná účastníkům konference podávat oběd, lovím ve skleničce krevety s ananasem a seznamuji se u stolu s dramaturgyní z Frankfurtu, která se chce podívat do Prahy. Zvu ji s tím, aby zhlédla mnou produkovaný dokončovaný film Boží mlýny o tom, jak to vypadalo na Šumavě po odsunu německých obyvatel a postavení železné opony. Poradila mi, jak by měla vypadat verze pro německé publikum a festivaly. Večer na recepci zlínského festivalu hlásím řediteli České televize Petru Dvořákovi, koproducentovi filmu, výsledky mé snahy prodat v Berlíně film a jeho reakce zní: „Snažte se!“

 

Česká stopa ve festivalových denícíchČeská stopa ve festivalových denících | archivČeská stopa ve festivalových denících

 

 

Naplánovat si festivalové cesty

 

Na filmovém trhu se usadila iniciativa Meet the Docs a v podvečer organizuje panelovou diskuzi s pořadateli filmových festivalů. Protože mé dva poslední filmy mají hodně česko-německé téma, dávám si schůzky s Mnichovem a Lipskem. Programové ředitelky si berou DVD s filmem Ztracen 45 pro výběr a doporučí přihlásit dokončované Boží mlýny na producentské fórum filmů ve výrobě, kde se propojují partneři.

 

A pak dávám DVD zástupkyním dokumentárního festivalu v Los Angeles a v Rio de Janeiru. Dostávám e-mail ze Soluně, že mají o film zájem na filmový trh a že prosí o zaslání podkladů. Na stánku vídeňského sales agenta East West Distribution si plácneme na to, že film Ztracen 45 budou prodávat (bingo! povedlo se!) a zapíjíme jeho vlastním frizzante Grüner Veltliner. A festival běží dál…

 

Aleš Hudský, dopisovatel Strategie z BerlinaleAleš Hudský, dopisovatel Strategie z BerlinaleAleš Hudský, dopisovatel Strategie z Berlinale

 

Berlinale 2019: Slavný filmový festival bude takřka bez české stopy. Více zde >>>