Český Mercedes vyváží svou reklamní kampaň na Slovensko a do Maďarska

Jan Bubeník

Jan Bubeník Zdroj: mercedes-benz cr

Česká pobočka Mercedes-Benz vzala image značky do vlastních rukou. V květnu spustila kampaň Fakta a mýty, která má zlepšit vnímání značky. Nyní se českou podobu kampaně chystají převzít Slováci a Maďaři. Lokální kampaň v takovém rozsahu je přitom v segmentu automobilů nevídanou záležitostí.

Regionální pobočky většinou přebírají kampaně z mateřských zemí. Česká kampaň začala v květnu upoutávkami na TV Nova, centrem kampaně je speciálně vytvořená stránka Mýtyfakta. cz a profil na Facebooku. Kreativu kampaně dostala na starost agentura Mark/ /BBDO, PR zajišťuje agentura Pleon Impact, nákup médií obstarává MEC. Celá exekuce potrvá až do konce roku 2012.

Jak vylepšit „šedou“ image

Mercedes-Benz je na českém trhu 16 let. „Už se tady cítíme víc doma, celkový pohled na značku se postupně mění,“ říká obchodní a marketingový ředitel osobních vozů Mercedes-Benz Česká republika Jan Bubeník. „Ještě v roce 1995 jsme se setkávali s názorem lidí z firem a živnostníků, kteří uvažovali o koupi nového náklaďáku, jestli si to můžou dovolit. Když je to ten Mercedes, tak aby někdo neřekl. Ale to už je naštěstí za námi,“ říká Bubeník. V českém Mercedesu si dlouhou dobu mysleli, že k podobnému obratu nakonec dojde i u osobních vozů. Nedošlo, nebo docházelo pomalu.

Své prý udělaly také výroky z úst politiků, které potom citují média. „Když se spekuluje o tom, jestli v politice někdo někoho neuplácel, tak se k tomu vždycky nějak dostane značka Mercedes-Benz. Ne že by v kauze hrála nějakou roli, ale dá se dobře použít jako synonymum toho špatného,“ stěžuje si Bubeník.

Přestože na Slovensku a v Maďarsku Mercedes takové problémy se svým renomé nemá, obě země chtějí český koncept kampaně převzít. „Naše původní informace zněly, že na Slovensku nebo třeba v Polsku tyhle problémy se značkou nemají, ale spíš to bude tak, že u nich tenhle problém není tak velký. Před pár dny nás každopádně oslovili kolegové právě ze Slovenska a také z Maďarska s tím, že by se o kampani rádi dozvěděli něco víc a že by stáli o možnost ji nějakým způsobem použít,“ říká Bubeník.

Automobil veksláků a mafiánů

Největší problém Mercedesu v Česku zřejmě nastal, ještě než k nám značka oficiálně vůbec dorazila. „Nechci se pouštět do spekulací, čím si Mercedes-Benz zvlášť u nás ten nelichotivý pohled zasloužil, každý asi trošku tuší, že s historií to má spoustu společného, už minulý režim nám moc nepomohl v tom, jak je ta značka u nás vnímána,“ říká Bubeník a prozrazuje, že inspirací pro Mýty a fakta byla podobná kampaň, která před lety proběhla s úspěchem v Chile. Byla koncipovaná trošku jinak, ale idea a problém byl v podstatě identický.
I tak bylo velkým oříškem přesvědčit vedení německého koncernu o tom, že je potřeba vytvořit kampaň, která půjde nad rámec toho, co vychází z centrály. „Dovedete si představit, jak je asi těžké vysvětlit někomu, kdo je pět set kilometrů od vás, že ve středu Evropy je země, ve které nemá Mercedes zrovna dobré jméno,“ dodává Jan Bubeník.

Jan Bubeník, obchodní a marketingový ředitel osobních vozů, Mercedes-Benz Česká republika

„Opakovaně se stávalo, že jsme vyhráli výběrová řízení u firem, které měly v plánu opravdu velké odběry vozů, a poté, co jsme vyhráli, se výběrové řízení zrušilo, vypsalo se nové a byli jsme požádáni, abychom se nezúčastnili. Prý nás nemůžou vybrat a museli by tendr znovu zrušit. Jenom proto, že vadilo, co se o Mercedesu v České republice traduje a přes to, že jsme byli schopni dát takovou nabídku, se kterou jsme mohli vyhrát. Dovedete si představit, jak je taková situace demotivující zvlášť pro naše prodejce.“