Český T-Mobile po stížnosti Varšavy stáhl reklamu s polským trhovcem

Spot T-Mobilu "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách"

Spot T-Mobilu "V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách" Zdroj: Reprofoto Youtube

Polská ambasáda podala oficiální protest proti reklamnímu spotu firmy T-Mobile, v němž polský obchodník nachytá Čecha na nekvalitní mobilní telefon. Český operátor následně reklamu stáhl. Jako neetickou označila reklamu arbitrážní komise Rady pro reklamu.

V reklamě s názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval polskou velvyslankyni v Praze. „Televizní reklama T-Mobile… byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky,“ uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Reklamní spot se neplánovaně dostal také na program dnešního pravidelného zasedání arbitrážní komise Rady pro reklamu. „Reklama T-Mobilu byla prohlášena za neetickou,“ řekl po skončení zasedání výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný.

Arbitrážní komise se řídila kodexem reklamy a vycházela ze stanovisek v podobných kauzách v minulosti, které se týkaly jiných národností. „Samotné rozhodnutí bylo poměrně jednoznačné,“ dodal Štastný. Komise se podle něho reklamou zabývala ze své iniciativy vzhledem k aktuálnosti kauzy, tedy nikoli na základě stížnosti.

T-Mobile nabídl jednání

Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. „Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ uvedl Vašina.

Ambasáda se podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala. „Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,“ dodala mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

T-Mobile v předchozích reklamních kampaních glosoval například motorkáře, skokany na lyžích či kulturisty. Nedávno se naopak objevil slovenský spot, který poukazoval na některé vlastnosti Čechů.

Reklamní spot T-Mobilu

„Vždy je to otázka pojetí reklamy a míry nadsázky,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Problém reklamního spotu vidí v tom, že oslovuje lidi, kteří nemají se zobrazeným námětem zkušenost.

„Chápu, že kdybych byl Polák, asi by se mi to líbit nemuselo,“ připustil. Dodal, že zobrazení národnostních menšin v reklamě bývá vždy složité. Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného se podobné případy v poslední době nevyskytovaly. Případné stížnosti na reklamní kampaň rada posuzuje a o její etičnosti rozhoduje na základě reklamního kodexu.

Polsko si na praktiky českých obchodníků nestěžuje poprvé, loni se například ministerstvo zemědělství obrátilo na českou stranu kvůli údajně negativní kampani vůči polským potravinám.