Čtenost periodického tisku se drží na vysoké úrovni

O periodický tisk je zájem

O periodický tisk je zájem Zdroj: Repro Strategie (Martin Pinkas)

Podle výsledků výzkumu čtenosti periodického tisku Media projekt, který pro Unii vydavatelů a Asociaci komunikačních agentur provedly agentury Median a STEM/MARK, čte periodický tisk přes 90 procent české populace.

Výsledek průzkumu Media projekt ukazuje, že celkový zásah tisku je vysoký a ve 4. čtvrtletí 2014 a 1. čtvrtletí 2015 dosahoval 91 procent české populace ČR ve věku 12–79 let.

Nejméně jeden deník si v posledních 14 dnech přečetlo 65 procent příslušníků uvedené populace, což znamená přibližně 5,7 milionu osob. Čtenost deníků a jejich suplementů na vydání souhrnně činila ve sledovaném období 53 procent. Ukazuje se tedy, že se čtenost deníků ve srovnání s předchozími výsledky výzkumu za druhé pololetí roku 2014 nezměnila.

Pořadí deníků podle počtu čtenářů zůstalo zachováno. Nejčtenějším celostátním deníkem byl Blesk s 1,03 milionu čtenářů na vydání. Druhým titulem byl deník Dnes s 654 tis. čtenářů a třetím deník Právo s 303 tis. čtenářů.

Nárůst počtu čtenářů na vydání zaznamenaly dva celostátní deníky – Sport (+2,8 procenta) a Lidové noviny (+1,9 procenta) – a čtyři regionální sítě, z nich nejvíce Deník Jižní Morava (+17,8 procenta) a Deník Střední Čechy + Pražský deník (+8,6 procenta).

U suplementů deníků došlo ke změně na čele žebříčku. Nejčtenějším suplementem se ve sledovaném období stal TV Magazín (1,32 mil. čtenářů) a Blesk magazín TV skončil na druhém místě s 1,28 milionu čtenářů. Nárůst počtu čtenářů proti předchozím výstupům výzkumu vykázalo osm suplementů, nejvíce Ona Dnes (+9,2 procenta), TV Pohoda (+5,5 procenta), Sport Magazín (5,47 procenta).

Mezi časopisy platí, že čtenářem alespoň jednoho titulu vydaného na tiskovém trhu v ČR bylo ve sledovaném období 84 procent občanů ve věku 12–79 let. Celková čtenost časopisů na vydání činila 69 procent. Také u časopisů je zřejmá stabilita počtu čtenářů. Jejich podíl v delším období se v populaci oproti předchozímu čtvrtletí dokonce drobně zvýšil z 83 na 84 procent.

U dvanácti sledovaných časopisů vzrostla jejich čtenost na vydání v 4. čtvrtletí 2014 a 1. čtvrtletí 2015 v porovnání s předchozími výstupy o více než 10 procent. Největší nárůst počtu čtenářů na vydání ve srovnání mezi uvedenými výstupy vykázal čtvrtletník Svět koupelen (+42,4 procenta), měsíčník Glanc (+25,5 procenta), Živá historie (+18,9 procenta), Extra PC (+18,2 procenta) a Praktická žena (16,0 procent). Dalšími tituly z uvedené skupiny byly Instinkt, Gurmet, Chvilka pro tebe Napětí, Forbes, Tina Bydlíme, a také Betynka a Maminka z portfolia vydavatelství Mladá fronta.

Zvýšila se čtenost i dvou zdarma distribuovaných časopisů 5plus2 (+11,3 procent) a Čilichili (+9,3 procent).

Výzkum zrealizovaly agentury Median a STEM/MARK na objednávku Unie vydavatelů a Asociace komunikačních agentur. Výzkumu se společně za obě čtvrtletí zúčastnilo 12 694 respondentů.