Datová schránka: Od roku 2014 pro OSVČ povinně

datové schránky

datové schránky

Živnostníci a podnikatelé si musí povinně zřídit datovou schránku. Doba tištěných formulářů definitivně končí – přinejmenším pokud jde o přehledy a další tiskopisy České správy sociálního zabezpečení. Napřesrok už se elektronické komunikaci se sociálkou nevyhnete.

Přehled o příjmech a výdajích pro Českou správu sociálního zabezpečení podávají čeští podnikatelé a živnostníci jednou ročně. Ještě letos k tomu mohli využít tištěný formulář, na který jsou mnozí z nich léta zvyklí. Příští rok je s ním amen.

Přehled pro sociálku budete muset podat elektronicky – což znamená zřídit si datovou schránku nebo využít e-podání, ke kterému ovšem potřebujete elektronický podpis.

Původně měla nová povinnost platit už letos, nakonec však sociálka usoudila, že bude lépe přistoupit k odkladu: „Povinnost elektronické komunikace s orgány sociálního zabezpečení a nemocenského pojištění schválili zákonodárci již v roce 2011 a právní úprava ji zavedla od 1. 1. 2013 pro všechny zaměstnavatele, OSVČ a ošetřující lékaře. Z důvodu jejich nepřipravenosti přistoupila ČSSZ k odložení povinné elektronické komunikace a rok 2013 stanovila přechodným obdobím,“ vysvětluje mluvčí České správy sociálního zabezpečení Jana Buraňová.

Příští rok už se ale živnostníci, zaměstnavatelé, ale také ošetřující lékaři bez datové schránky (nebo alternativně elektronického podpisu) neobejdou. Budou připravenější? Zatím to podle našeho interního průzkumu pořád vypadá, že budou spíš překvapeni. Pokusíme se své čtenáře nepříjemného překvapení vyvarovat.

Dokončení čtěte na Peníze.cz