Filmu chybí reklamní peníze

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Televizní reklama za stovky milionů korun, která se přesunula z České televize na její komerční konkurenty, má logickou oběť. Je jí Státní fond na podporu a rozvoj české kinematografie, který byl až do loňského podzimu z výnosů reklamy na ČT financován.

Podle platné právní úpravy nyní mají soukromé televize Nova, Prima a TV Barrandov do fondu na podporu české kinematografie posílat dvě procenta z čistých příjmů za reklamu - ovšem až po uzavření účetní uzávěrky za předchozí rok. To znamená, že příspěvek za letošní rok ve výši 150 milionů korun se na účtech fondu objeví až v létě roku 2013.

Čtěte také: Ministerstvo žádá televize o rychlejší platby do fondu


**Chcete točit? Dáme vám korunu

Až do listopadu přitom fond dostával měsíčně od ČT 12,5 milionu korun. Tento systém se ale zhroutil ve chvíli, kdy Česká televize odstranila reklamu z kanálů ČT1 a ČT24. V nedávno zveřejněném detailním rozpočtu ČT na rok 2012 se už v příjmové části objevuje za reklamu záporná částka 415 milionů korun. To v praxi znamená, že fond musí podporu již běžícím i novým filmům omezovat. Symbolické jedné koruny se tak v tuto chvíli dočká celkem pět celovečerních filmů, pod nimiž jsou podepsáni například režiséři Jan Hřebejk, Alice Nellis nebo Vladimír Morávek.

Podle deníku Mladá fronta E15 už na konci dubna ministerstvo kultury požádalo soukromé televize o zasílání příspěvku ve čtvrtletních intervalech. „Ano, byli jsme již osloveni prostřednictvím oficiálního dopisu z ministerstva kultury,“ potvrdil Jan Andruško, generální ředitel TV Nova. Podle deníku Mladá fronta E15 ale právě Nova z této situace není příliš nadšená. V televizi byl nastolen tvrdý úsporný režim a její mateřská společnost CME musí příští rok splatit dluhopisy ve výši 130 milionů dolarů. Do budoucna by mělo financování českého filmu dolehnout i na další komerční subjekty. Připravovaná novela příslušného zákona totiž počítá s příspěvky od internetových televizí a dalších audiovizuálních služeb.