Ghettovský den ve velkém Déčku aneb Jak chutná mozek

Blog Daniela Deyla

Blog Daniela Deyla Zdroj: Strategie

Když sumka – taková podivná mořská potvora – dosáhne larválního stadia, někam se přilípne a začne požírat vlastní mozek. Odborník, jenž by řekl, že se jí začnou výrazně zmenšovat mozková ganglia, promine – požírání vlastního mozku je formulace tak akorát. Vzápětí uvidíme, proč tomu tak je.

Svět reklamy je pohoršen. Gustavo Martinez, generální ředitel nejstarší reklamní agentury světa J. Walter Thompson, má na krku žalobu za neustálé rasistické a sexistické poznámky vůči svým podřízeným. Autor tohoto blogu samozřejmě neví, jestli se Martinez čehokoli z řečeného dopustil a jestli to je nebo není pěkné; už vůbec netuší, jestli to opravňuje žalobu či nikoli. Může však sledovat reakci zbytku světa. A ta stojí za to.

Ze všech možných kyberděr najednou vylezli lidé se svědectvími o Martinezově ostudném chování. Jeden napsal, že slyšel, jak Martinez řekl, že se nepřestěhoval do newyorského předměstí Westchester, protože „je tam moc židů“. Druhý připomněl jeho nedávné vystoupení v rádiu: „Máme úžasnou kuchyni, víno, výborně tancujeme a zpíváme…,“ povykládal, když ho moderátor vyzval, aby promluvil na téma Latinského jara (vzestupu latinskoamerické kultury, rozuměj). „To je ale stereotypní!“ skočil mu moderátor do řeči. „Ale je to pravda,“ odpověděl Martinez. Bezpochyby to bude použito proti němu.

Vedení skupiny WPP, jež JWT vlastní, zatím při Martinezovi stojí. Otázka však nezní, jestli jej pustí k vodě, nýbrž kdy tak učiní.

Před dvěma měsíci přišel o místo Jim Palmer, generální ředitel agentury Campbell Ewald. Vyhodili ho jeho nadřízení, šéfové skupiny Interpublic. Důvodem bylo, že jeden z Palmerových podřízených, kreativní ředitel agentury, napsal svým kolegům e-mail následujícího znění: „Dejte vědět, že dneska máme v San Antoniu ghettovský den, a zveme všechny kundičky z velkého Déčka, aby k nám dojely a zablbly. Bude ghettovská muzika, jednosladová pětačtyřicítka k obědu a drogy a prostituce jsou samozřejmě legální celý den až do zavíračky. Zdar, vy duševní gangsteři.“

Na vysvětlenou – ghetto je slangový termín pro „velmi kvalitní“, velké Déčko je Dallas a jednosladová pětačtyřicítka samozřejmě whisky; pro zmíněné zvané dámy je v originálu použit výraz „homebitches“.

Teď se podržte. Autora mailu, kreativního ředitele (tedy člověka, kterého agentura platí za to, že myslí jinak než ostatní), Palmer za tento soukromý mail vyhodil. Bloggerovi časopisu Strategie to připadá absurdní, ale každý jsme nějaký. Palmer však přišel o místo sám – ne proto, že by se s vyhazovem unáhlil, nýbrž proto, že s ním příliš dlouho otálel, usoudili lidé z Interpublic. Pokud je tento příběh dobrým vodítkem, Martinezova budoucnost nevypadá nijak růžově. Ve Strategii vidíme jediné vysvětlení: reklamní branže se dostala do larválního stadia a začala požírat vlastní mozek.

Daniel Deyl pracoval na začátku 90. let v jedné reklamní a jedné PR agentuře. Od roku 1994 působí jako pisálek v řadě médií. Se Strategií spolupracuje od roku 2010. Ve vydavatelství Mladá fronta dlouho působil jako editor časopisu Právo & Byznys, nyní je součástí týmu týdeníku Euro. Jeho názory na společenské uspořádání, zejména pak na reklamu, marketing a média, jsou obvykle považované za přinejlepším předpotopní.

Chcete něco dodat? Souhlasíte, nebo jste proti? Reagujte prostřednictvím facebookových komentářů, které můžete psát přímo zde pod článkem.